ساخت نانوجوهر رسانا از ورق‌های نازک مسی

محققان دانشگاه علوم و تحقیقات بیجینگ چین موفق به ساخت جوهر الکترونیکی از جنس نانوورق‌های مسی شدند. این جوهر می‌تواند برای ساخت مدارات الکترونیکی انعطاف‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

محققان موفق به ساخت جوهر فلزی جدیدی از جنس نانوورق‌های مسی شدند که از آن می‌توان برای چاپ مدارات الکترونیکی انعطاف‌پذیر روی ورق‌های کاغذی معمولی استفاده کرد. این جوهر رسانا، مسیر ساخت ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر نظیر کتاب‌های الکترونیکی را هموار می‌کند. نتایج این پژوهش در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است.
ونجون دانگ و چی وانگ معتقداند که رویای ساخت تبلت‌های انعطاف‌پذیر و البسه الکترونیکی قابل پوشیدن به قدری جذاب است که موجب گسیل شدن تحقیقات بسیاری به این سو شده‌است. نتایج بسیاری از پروژه‌هایی که برای ساخت این ادوات انجام شده مطلوب نبوده و در برخی موارد بسیار ناامیدکننده است، دلیل این امر آن است که معمولا روش‌های پیچیده‌ای برای ساخت مدارات الکترونیکی ارائه می‌شود که علاوه‌بر هزینه‌بر بودن، نیاز به صرف زمان و نیروی کار بسیاری است. براساس این نتایج به‌دست آمده موانع بسیاری در مسیر ساخت این ادوات وجود دارد.
برای رفع این موانع، پژوهشگران به بررسی ساخت جوهر رسانای الکتریکی پرداختند، ابتدا به سراغ پلیمرها و نانوساختارهایی از جنس طلا و نقره رفتند که نتایج کار نشان داد که هر یک از ترکیبات محدودیت‌هایی دارند. در نهایت این گروه تحقیقاتی تصمیم گرفتند که از نانوورق‌های مسی برای ساخت جوهر استفاده کنند که پس از تحقیقات مختلف موفق به ساخت جوهری ارزان‌قیمت، انعطاف‌پذیر با هدایت الکتریکی شدند.
پژوهشگران از نانوورق‌های مسی که با نانوذرات نقره پوشش داده شده بود استفاده کردند و جوهر ساخته شده را همانند یک خودکار مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که می‌توان الگو و نقش‌های دلخواه را با این جوهر روی سطوح مختلف ایجاد کرد. برای اثبات رسانا بودن این الگوها، محققان با استفاده از این جوهر یک لامپ LED را به باتری متصل کردند؛ زمانی که مدار متصل شد لامپ روشن شد. برای تست انعطاف‌پذیری این جوهر، محققان مدار ساخته شده با این جوهر که روی یک ورق درج شده بود را ۱۰۰۰ مرتبه تا کرده و حتی در برخی موارد آن را مچاله کردند، نتایج نشان داد حتی بعد از این مقدار تا شدن و مچاله شدن مدار، ۸۰ تا ۹۰درصد از هدایت الکتریکی اولیه خود را داراست.