تولید سوخت جدیدی با استفاده از گازوئیل، آب و مواد نانوساختار

گازوئیل یکی از سوخت‌های رایج در خودروها است که آلایندگی زیادی برای محیط‌زیست دارد. شرکت نانولیز موفق به ارائه گازوئیلی حاوی آب و مواد نانوساختار شده‌است. این سوخت با داشتن ۴۰ درصد آب و نانوساختار می‌تواند سهم زیادی در کاهش هزینه سوخت و آلودگی محیط‌زیست داشته باشد.

شرکت نانولبز (Nano Labs Corp) موفق به ارائه گازوئیل مبتنی بر فناوری‌نانو (NG) شده‌است. این سوخت ازترکیب ۶۰ درصد گازوئیل و ۴۰ درصد آب حاوی نانوساختارها ساخته شده‌است. نتایج این پژوهش می‌تواند جایگزین افزودنی‌هایی نظیر اتانول، MTBE، بنزن، متانول و ترکیبات آروماتیک باشد، ترکیباتی که در حال حاضر به گازوئیل اضافه می‌شود در حالی که برای محیط‌زیست مضر است.

این شرکت موفق شده‌است تا ۴۰ درصد از گازوئیل را با آب و نانوساختار جایگزین کند. با این کار مصرف گازوئیل تا یک سوم کاهش و کارایی سوخت افزایش یافته است و انتشار ترکیبات سمی به حداقل می‌رسد. براساس گزارش‌های این شرکت، تاکنون ۵ ترکیب مختلف از گازوئیل مبتنی بر فناوری‌نانو با موفقیت تست شده‌است. این تست‌ها سه بار و در یک دوره زمانی ۱۳ ماهه تکرار شده‌اند.

ویکتور کاستانو، از مدیران شرکت نانولبز می‌گوید: «در این فناوری جدید، ما گازوئیل معمولی را با آب و نانوساختارها ترکیب کردیم تا یک سوخت تک فازی ایجاد شود که حتی بعد از چند ماه نگهداری نیز ترکیبات سازنده این سوخت از هم جدا نشود. نکته جالب توجه درباره این سوخت آن است که در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد، این سوخت یخ نمی‌زند.» کاستانو می‌افزاید: «این پروژه یکی از جالب‌ترین موضوعاتی است که ما تاکنون روی آن کار کرده‌ایم. موضوعی که می‌تواند موجب تغییراتی در حوزه انرژی شود.»

برناردو چاواریا مدیر شرکت نانولبز می‌گوید: «در این فناوری نیازی به اعمال تغییرات در فرآیندهای تولید سوخت نیست به طوری که این فناوری می‌تواند به صورت مستقیم به مخازن نگهدارنده سوخت اعمال شود. با استفاده از این فناوری جدید، هم شرکت‌های تولیدکننده سوخت و هم مصرف‌کننده نفع می‌برند و از سوی دیگر با کاهش رهایش ترکیبات مضر در محیط‌زیست، به شکل قابل توجهی از گرمایش زمین جلوگیری می‌شود. ما در حال حاضر روی بهبود این سوخت کار می‌کنیم و تاکنون با چند آزمایشگاه برای تست این سوخت مذاکراتی داشته‌ایم. با نتایج به‌دست آمده از این تست‌ها، مسیر تجاری‌سازی این سوخت نهایی می‌شود.»