دستگاهی برای تولید نانوساختارهای هسته‌ای پوسته‌ای(core-shell)

اخیرا دستگاهی برای تولید نانوذرات با ساختار هسته‌ای پوسته‌ای توسط شرکت مانتیس دپوزیشن (Mantis Deposition) ساخته شده است. این دستگاه می‌تواند نانوساختارهایی با ابعاد و ترکیب شیمیایی متفاوت ایجاد کند.

شرکت مانتیس دپوزیشن (Mantis Deposition) موفق به ساخت دستگاهی برای تولید نانوذراتی با ساختار هسته‌ای پوسته‌ای (core-shell) شده است. نانوساختارهای هسته‌ای پوسته‌ای نقش مهمی در مهندسی مواد نانوساختار ایفا می‌کنند. امکان تولید موادی که جنس هسته با پوسته آن متفاوت باشد شرایط تولید مواد جدیدی را فراهم می‌کند که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. خواص نانوساختارهای هسته‌ای پوسته‌ای در مواد ساده وجود ندارد.
در این دستگاه ماده‌ای که قرار است به عنوان پوسته روی سطح نانوذرات قرار گیرد به وسیله تابش پرتو تبخیر شده و به آرامی و در شرایط کنترل شده روی سطح نانوذرات قرار گرفته و سطح را کاملا می‌پوشاند. این دستگاه دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر دستگاه‌های تولید نانوذرات متمایز می‌کند:
در این دستگاه خلاء بسیار بالا حاکم است بنابراین آلودگی در سطح نمونه به حداقل خواهد رسید. امکان کنترل دقیق ترکیب شیمیایی و ابعاد نانوذرات تولید شده وجود داشته که این کار با استفاده از پارامترهایی نظیر قدرت کندوپاش، نرخ جریان عبوری، حضور گازهای فعال، سرعت ذرات و پتانسیل الکترودها انجام می‌شود. در این دستگاهِ پوشش‌دهی، طیف وسیعی از ابعاد و ساختارها را می‌توان با سرعت و کارایی بالا تولید کرد. زمان توقف نانوذرات در مخزن پوشش‌دهی قابل کنترل است بنابراین می‌توان ضخامت پوسته ایجاد شده را در کنترل داشت.
مکانیسم عملکرد این دستگاه براساس چند روش مختلف بنانهاده شده است بنابراین گاهی می‌تواند از ترکیباتی که در حالت معمولی ناپایدار هستند نانوذرات با ساختار هسته‌ای پوسته‌ای ایجاد کرد.