ساخت باتری سولفور لیتیم با انرژی ویژه بالا

محققان با کمک گرافن موفق به ساخت باتری سولفور لیتیم با انرژی ویژه ۳۵۰ تا ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم شدند که با ۱۵۰۰ مرتبه شارژ/دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار کمی دارد. این باتری می‌تواند انرژی لازم برای طی کردن ۳۰۰ مایل توسط یک خودرو برقی را تامین کند.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی لورنس در برکلی با کمک گرافن موفق به ساخت یک نمونه آزمایشگاهی از باتری سولفور لیتیم شدند که انرژی ویژه‌ آن دو برابر باتری‌های یون لیتیم بوده و با ۱۵۰۰ مرتبه شارژ/دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار اندکی داشته است. این بالاترین طول عمری است که برای باتری‌های سولفور لیتیم گزارش شده است.

تقاضای روزافزونی برای باتری‌های با عملکرد بالا جهت استفاده در خودروها و ادوات الکترونیکی وجود دارد به همین دلیل تحقیقات بسیاری روی ساخت باتری‌های قوی‌تر نسبت به باتری‌های یون لیتیم فعلی انجام می‌شود.

برای این که یک خودرو بتواند ۳۰۰ مایل را طی کند باید باتری بتواند انرژی ویژه‌ای در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم داشته باشد، این رقم دو برابر انرژی ویژه‌ای است که باتری‌های یون لیتیم فعلی ایجاد می‌کنند. این باتری‌ها باید بتوانند حداقل ۱۰۰۰ و به صورت ایده‌آل ۱۵۰۰ مرتبه شارژ/دشارژ را تحمل کنند بدون این که ظرفیت ویژه‌ آنها افت قابل توجهی داشته باشد.

التون کرنس از محققان این پروژه می‌گوید نتایج پژوهش ما می‌تواند مسیر تولید خودروهایی با آلایندگی صفر را هموار کند. این باتری دارای انرژی ویژه ۵۰۰ Wh/kg است که بعد از ۱۰۰۰ بار شارژ/دشارژ هنوز این رقم بالاتر از ۳۰۰ Wh/kg است.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال بهبود عملکرد این باتری هستند برای مثال آن را در شرایط بسیار سخت تست کرده همچنین روی امکان تولید انبوه آن تحقیق می‌کنند. قدم بعدی این گروه تحقیقاتی افزایش دانسیته انرژی و بهبود عملکرد باتری در شرایط سخت کاری است. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.