تولید نانوسیم کواکسیلی از جنس بور

محققان کره‌ای روشی ساده با نرخ تولید بالا برای تولید نانوسیم‌های کواکسیلی بور ارائه کردند. نرخ تولید در این روش ۵۰ برابر روش CVD است.

ترکیبات نانوساختارهای بور توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، این مواد می‌توانند پتانسیل‌های بالایی
در صنعت الکترونیک، ترموالکتریک و پیل‌های فتوولتائیک داشته باشد. این نانوساختارها دارای خواص شیمیایی، زبری و باندگپ مناسبی هستند.
اخیرا پژوهشگران نشان دادند که نانوسیم‌های ساخته شده از بور می‌تواند نشر میدانی عالی داشته باشد. دمای ذوب بالا (۲۳۰۰ درجه سانتیگراد) و سبک بودن (۲۳۴۰ گرم بر سانتیمتر مکعب) موجب شده تا نانوسیم‌های بور بتوانند گزینه مناسبی برای ساخت قطعات مورد استفاده در فضاپیماها باشد.
مارک روملی از دانشگاه سونگکیونکوان کره‌جنوبی می‌گوید: سنتز نانوساختارهای بور نیاز به دمای بسیار بالایی دارد اما مکانیسم این فرآیند برای دانشمندان نامشخص بوده است. دلیل این امر آن است که فرآیند تولید نانوسیم به نحوی است که به سختی می‌توان اطلاعات مربوط به مکانیسم کار را مستقیما به‌دست آورد.
در طول سال‌های گذشته محققان در سراسر جهان به دنبال ارائه روش‌های جدیدی برای تولید نانوسیم‌ها و نانولوله‌ها بوده‌اند. بیشتر روش‌های ارائه شده مستلزم دستگاه‌ها و تجهیزات متعددی است، بنابراین باید روشی ارزان و ساده با مصرف انرژی پایین برای این کار ارائه شود.
اخیرا مقاله‌ای با عنوان “Room Temperature in Situ Growth of B/BOx Nanowires and BOx Nanotubes” در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است که در آن جزئیاتی درباره چگونگی تولید نانوسیم بور حاوی پوششی نازک ارائه شده‌است.
این روش به‌طور کامل درون میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) انجام می‌شود. در این فرآیند دو پدیده موجب تشکیل نانوسیم می‌شود: اول بمباران نمونه با پرتو الکترونی و دیگری فعالیت کاتالیستی نانوذرات طلا در دمای اتاق.
پژوهشگران این پروژه معتقداند در این روش از تابش الکترونی برای تولید نانوسیم استفاده می‌شود بنابراین نیاز به تجهیزات گران‌قیمت وجود ندارد و تنها یک نگهدارنده نمونه ویژه برای این کار لازم است؛ این نگهدارنده وظیفه گرم کردن و تزریق گاز را ایفاء می‌کند. این روش نسبت به CVD بسیار سریعتر کار می‌کند به‌طوری که نرخ تولید آن ۷ میکرون در دقیقه است که ۵۰ برابر سریعتر از روش CVD است. ماحصل این فرآیند، تولید نانوسیم‌های کواکسیل بور/اکسیدبور است. وجود اکسیژن به اشکال مختلف برای فعال کردن نانوذرات کاتالیستی طلا ضروری است. در صورتی که در سیستم بور به اندازه کافی وجود نداشته باشد، نانوذرات طلا بور موجود در هسته نانوسیم‌های کواکسیال را مورد استفاده قرار داده و در نهایت آنچه به‌عنوان محصول نهایی باقی می‌ماند نانولوله‌های اکسید بور با فرمول شیمیایی Box است.