پنجمین کنگره بین المللی نانوساختارها پایان یافت

روز یکشنبه، ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۲ پنجمین کنگره بین المللی نانوساختارها با اهداء جوایز به ۱۰ نفر برگزیده از میان پوسترهای ارائه شده، به کار خود پایان داد.

روز یکشنبه، ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۲ کنگره بین المللی نانوساختارها با اهداء جوایز به ۱۰ نفر برگزیده از میان پوسترهای ارائه شده به کار خود پایان داد.
در برنامه اختتامیه ابتدا دکتر اجتهادی دبیر کنگره، ضمن تشکر از حامیان اصلی برنامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سخنرانان مدعو و هیأت علمی و اجرائی به ارائه گزارشی از کنگره و مقایسه آن با دوره‌های قبل پرداختند. ایشان اشاره کردند با وجود کاهش تعداد مقالات ارائه شده در این کنگره نسبت به دوره قبل، با توجه به حضور میهمانان ویژه در این کنگره سطح کیفی کار بالاتر بوده است. در این کنگره میهمانان ویژه‌ای از جمله برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۰ فیزیک (پروفسور آندره گایم)، پروفسور مایکل گرتزل، پروفسور مولن و … حضور داشتند.
پس از پخش ویدئو کلیپی از چند روز کنفرانس، آقای دکتر احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره، نانوساختارها و کاربردهای متنوع آنها را به عنوان قلب علوم و فناوری نانو و رویکردی جدید در جهت همگرا شدن علوم گوناگون تلقی کردند. ایشان با اشاره به مقام اول ایران در منطقه و موقعیت چشمگیر آن در جهان در حوزه تولید علم نانو، و همچنین سیر صعودی پروژه های تحقیقاتی و به تبع آن، افزایش روز افزون تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی تحقیقاتی، بیان داشتند که “ما باید این روند رو به رشد را با تمام سختی‌ها و مشقت‌های پیش رویش نگه داریم، و باید همانند کشورهای توسعه یافته دنیا، اعتماد مردم را نسبت به این فناوری جلب کرده، در جهت تجاری سازی محصولات مبتنی با فناوری نانو گام برداریم”. ایشان در پایان با اشاره به ورود ایران به دومین دهه فناوری نانو، تأکید کردند که جهت تجاری سازی فناوری نانو، پروژه ها بر اساس نیاز صنعت باید تعریف شوند.
در ادامه جوایزی به رسم یادبود به ارائه دهندگان ۱۰ پوستر برتر تقدیم شد.
آخرین سخنران این برنامه خانم دکتر ایرجی‌زاد، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، بوده‌اند که با تشکر از ستاد نانو، دبیر و اعضاء کنگره ابراز امیدواری کردند که کنگره بعد، در سال ۲۰۱۶ پربارتر از گذشته باشد. ایشان همچنین از کلیه شرکت کنندگان و سخنرانان دعوت کردند که سال بعد در کنفرانس نانو فناوری آسیا (ANC 2015) که به میزبانی ستاد نانوی ایران برگزار خواهد شد، شرکت کنند. ایشان همچنین با تشکر از کلیه شرکت کنندگان علی الخصوص دانشجویان و محققان جوان که با وجود طولانی بودن راه و سختی‌های فراوان، در این کنفرانس حضور داشتند بیان کردند که در این کنفرانس سعی کردیم جمعی دوستانه شکل دهیم که شرکت کنندگان راحت‌تر بتوانند به انتقال تجربیات و دستاوردهای علمی خود بپردازند، که خوشبختانه این امر محقق شد.
در آخرین بخش برنامه از شرکت کنندگان درخواست شد که پیشنهادها و انتقادات خود را از چگونگی و کلیات کنفرانس ارائه دهند که پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح شد.