ثبت پتنت مربوط به نانوبرچسب مواد غذایی

محققان چینی با استفاده از نانومیله طلا برچسبی ساختند که می‌تواند فساد مواد غذایی را نشان دهد. این برچسب با قیمت کمتر از یک سنت قابل تهیه است. محققان فرآیند ساخت آن را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه بیجینگ موفق به ساخت برچسب‌هایی شدند که می‌تواند روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی قرار گرفته و درصورت فاسد شدن مواد غذایی با تغییر رنگ، این موضوع را نشان دهند. با این برچسب‌ها دیگر نیاز به بازکردن در ظرف برای کنترل سالم بودن آن نیست. فرآیند ساخت این برچسب‌ها به‌صورت پتنتی در کشور چین به ثبت رسیده و نتایج کلی این پژوهش نیز در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.
چو ژانگ از محققان این پروژه می‌گوید: برچسبی که ما ساختیم شبیه ژل بوده و بسیار ایمن است، این برچسب ارزان قیمت می‌تواند به نحوی طراحی شود که هر گونه فساد مواد غذایی را نشان دهد. یکی از مزایای این برچسب آن است که می‌تواند به خریداران نشان دهد که محصول موردنظر آنها در معرض دمای بالا قرار گرفته یا خیر.
این برچسب در ابعاد یک دانه ذرت بوده و می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد. ژانگ می‌افزاید: در نمونه اولیه‌ای که ما ساختیم رنگ قرمز و نارنجی به معنای تازه بودن محصول است که با گذشت زمان و فاسد شدن ماده غذایی این برچسب به سبزی می‌گراید.
این برچسب دارای نانومیله‌های فلزی بوده که می‌توانند رنگ‌های مختلفی از قیبل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش داشته باشد. ژانگ می‌گوید: نانومیله‌های طلا به‌صورت ذاتی دارای رنگ قرمز هستند که موجب می‌شود برچسب ما رنگ قرمز داشته باشد. در این برچسب کلرید نقره و ویتامین C نیز وجود دارد که به مرور زمان و به‌صورت کنترل شده با نانومیله‌های طلا واکنش می‌دهند. با گذشت زمان نقره روی نانومیله‌های طلا رسوب کرده و تشکیل لایه‌ای از جنس نقره می‌دهد. با این کار ساختار شیمیایی و شکل نانومیله‌های طلا تغییر می‌کند این موضوع موجب تغییر رنگ برچسب می‌شود. با افزایش ضخامت پوشش نقره، رنگ برچسب به نارنجی، زرد، سبز و در نهایت آبی و بنفش می‌گراید.
هرچند طلا و نقره از مواد تشکیل‌ دهنده این برچسب هستند اما قیمت نهایی برچسب بسیار پایین بوده به طوری که می‌توان آن را با کمتر از یک سنت تهیه کرد. از سوی دیگر مواد تشکیل دهنده آن موادی نظیر ویتامین C، اسید استیک، اسید لاکتیک و شکر بوده که کاملا غیرسمی هستند.