نانوحسگری برای تعیین دوز دقیق دارو مورد نیاز بیمار

محققان بریتانیایی موفق به ساخت نانوحسگری شدند که می‌تواند اتصال پروتئین‌های سرم خون را به داروهای آنتی‌بیوتیک به دقت نشان دهد. این نانوحسگر برای تعیین دوز دقیق دارو توسط پزشکان بسیار مفید است.

اخیرا روش جدیدی برای اندازه‌گیری سطح مولکول‌های آنتی‌بادی در جریان خون ارائه شده‌است. در مقاله‌ای که در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده، محققان از یک حسگر برای اندازه‌گیری غلظت آنتی‌بادی‌های موثر خون استفاده کردند، این آنتی‌بادی‌ها نشانگر وجود پاتوژن مولد بیماری در بدن است.
یافته‌های این پژوهش می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره مقدار دوز موثر دارو برای مقابله با یک بیماری ارائه کند در نتیجه از تجویز بیش از اندازه دارو جلوگیری شده و اثرات جانبی دارو به حداقل می رسد. با این کار فرآیند درمان به صورت شخصی در آمده و بسته به شرایط هر بیمار، مقدار داروهای تجویزی متفاوت خواهد شد.
درصورت تعیین غلظت صحیح دارو، مولکول‌های دارویی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند روی دیواره سلول پاتوژن فشار لازم را وارد کرده و آن را تخریب کنند. با این حال وارد کردن مولکول‌های دارویی به درون فاز محلول نظیر پروتئین‌های سرم خون موجب می‌شود تا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری‌ها بچسبند که این عمل موجب کاهش اثربخشی دارو می‌شود. همچنین مولکول‌های پروتئینی سرم خون می‌توانند به داروی موجود در جریان خون متصل شده و مقدار داروی موثر را در جریان خون کاهش دهند.
از آنجایی که مقدار آنتی‌بیوتیک‌هایی که به پروتئین‌های موجود در سرم می‌چسبند از فردی به فرد دیگر متفاوت است در نتیجه دانستن مقدار دقیق آنها بسیار حیاتی است. این که چه مقدار دارو به‌صورت آزاد در جریان خود وجود دارد برای پزشکان اهمیت بسیاری دارد زیرا از روی آن می‌توانند دوز بهینه دارو را مشخص کنند.
زیست‌حسگرهای موجود در بازار نمی‌توانند فشار سلولی را اندازه‌گیری کنند، اما این حسگر نانومکانیکی که توسط محققان مرکز فناوری‌نانو لندن و پژوهشگرانی از چند دانشگاه دیگر ساخته شده می‌‌تواند به طور دقیق مقدار مولکولی‌های داروی آنتی بیوتیک را حتی در غلظت‌های کم نشان دهد.
این گروه تحقیقاتی سطح آرایه‌ای از دیرک نانومکانیکی را با غشاء باکتری‌ها پوشش دادند و از آن به‌عنوان یک حسگر فشار استفاده کردند. این حسگر به شدت نسبت به سیگنال‌های ایجاد شده در اثر اتصال حساس هستند. این گروه تحقیقاتی از این حسگر برای تست چند دارو استفاده کردند که نتایج رضایت‌بخش بود.
این اولین باری است که اتصال پروتئین‌های موجود در سرم خون به دارو با دقت بالایی اندازه‌گیری می‌شود. پس از موفقیت‌های به‌دست آمده در این تست‌ها، محققان امیدوار شدند که این حسگر بتواند برای بیماری‌هایی نظیر ایدز نیز مورد استفاده قرار گیرد.