تبدیل پلیمر PET به نانوالیافی با خاصیت قارچ‌کشی

محققان سنگاپوری موفق به تولید نانوالیافی با خاصیت قارچ‌کشی از پلی‌اتیلن تترافتالات (PET) شدند. این پلیمر معمولا برای تولید بطری‌ها استفاده می‌شود.

پژوهشگران موسسه فناوری‌نانو و بیومهندسی سنگاپور (IBN) با همکاری محققانی از مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام کالیفرنیا موفق به کشف کاربرد جدید پلی‌اتیلن تترافتالات (PET) شدند که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، این ماده در حال حاضر برای ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. این گروه تحقیقاتی موفق به تبدیل این PET به ماده‌ای غیرسمی و زیست‌سازگار شدند که خواص ضدقارچ بسیار خوبی دارد. بر اساس مقاله‌ای که این گروه در نشریه Nature Communications1 به چاپ رساندند، این ماده جدید می‌تواند مقاومت قارچ‌ها را نسبت به داروها از بین برده و به‌عنوان یک ماده از بین برنده قارچ مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین از آن می‌توان برای مقابله با برخی بیماری‌های قارچی نظیر عفونت پوستی و التهاب قرنیه استفاده کرد.

filereader.php?p1=main_70bffda461f1ab9e8

جکی یینگ از مدیران IBN می‌گوید: یکی از اهداف بخش تحقیقات نانوپزشکی IBN، توسعه پلیمرهای جدید برای تولید مواد دارویی جدید است. آخرین یافته‌های ما منجر به تولید ماده‌ای شده که از آن می‌توان برای از بین بردن قارچ‌ها استفاده کرد بدون این که برای سلول‌های سالم مشکلی ایجاد شود. ما امیدواریم که این ماده بتواند وارد کلینیک‌های پزشکی شده و بیماران زیادی را از بند عفونت‌های قارچی رها کند.
طی سال‌های اخیر شمار عفونت‌های قارچی افزایش یافته است که دلیل آن ضعف سیستم دفاعی بدن است، بیماران مبتلا به سرطان یا ایدز به دلیل تضعیف سیستم دفاعی بدن به راحتی به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی با تبدیل PET به نانوالیاف، موفق به تولید ساختاری شدند که می‌تواند به‌صورت انتخابی با سلول‌های قارچ‌ها برهم‌کنش داده و وارد آن شود؛ با این کار غشاء سلول دچار آسیب شده و سلول از بین می‌رود.
این نانوالیاف از طریق فرآیند خودآرایی ایجاد می‌شود، مزیت استفاده از نانوالیاف، آن است که این ساختارها دارای بار کاتیونی بالایی هستند بنابراین می‌توانند در غلظت‌های بسیار کم با قارچ‌ها واکنش داده و آنها را از بین ببرند. در این روش کمترین آسیب به سلول‌های سالم وارد شده و خطری این سلول‌ها را تهدید نمی‌کند.
نتایج آزمایشگاهی نشان داده بعد از یک‌ ساعت از تزریق این نانوالیاف به محیط کشت قارچ‌ها، ۹/۹۹ درصد آنها از بین رفتند. همچنین این نانوالیاف موفق به از بین بردن تعداد بسیاری از قارچ‌های موجود در چشم موش‌ها شدند بدون این که مشکلی برای آنها ایجاد کنند.