رونمایی از دستگاه الکترویسندگی با قابلیت تولید نانوالیاف کامپوزیتی

شرکت کونتیپرو (Contipro) اخیرا دستگاه الکترویسندگی جدیدی ارائه کرده که می‌توان با استفاده از آن نانوالیاف کامپوزیتی تولید کرد. این دستگاه امکان تولید نانوالیاف با ساختار هسته‌ای پوسته‌ای را نیز داراست.

فور اسپین (۴SPIN) نام دستگاه جدید تولید نانوساختارهای کامپوزیتی و نانوالیاف هسته‌ای پوسته‌ای است که اخیرا توسط شرکت کونتیپرو (Contipro) رونمایی شده‌است. این دستگاه می‌تواند نانوالیاف از چند ترکیب مختلف تولید کند در واقع محصول نهایی، کامپوزیت نانوالیافی است. همچنین این دستگاه جدید قادر است نانوالیاف را به نحوی سنتز کند که مرکز آن از یک ترکیب و پوسته‌ خارجی آن از ترکیب دیگری باشد.
جری ریبیک یکی از محققانی است که با این دستگاه کار می‌کند. وی می‌گوید: مواد کامپوزیتی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از فیلتراسیون گرفته تا پزشکی دارند. برای مثال در حال حاضر باندهای زخم حاوی نانوساختار تولید شده‌است که می‌تواند عوامل عفونت‌زا را از زخم دور کند. نانوالیافی نیز ساخته شده‌اند که می‌تواند ترکیبات دارویی را جذب کرده و به آرامی در محل زخم رهاسازی کنند. این دستگاه قادر است نانوالیاف مورد نیاز برای استفاده در موارد فوق را تولید کند. ویکتور استیکل از مدیران شرکت فوراسپین می‌گوید: ما فناوری الکتروریسندگی بی‌نیاز از سیم را ارائه کرده‌ایم که می‌توان با آن تولید نانوالیاف را با حجم بالا انجام داد. یکی دیگر از فناوری‌های جدید ما جت منفرد کواکسیال است که می‌تواند الیاف توخالی ایجاد کند.
فوراسپین دستگاهی در حوزه ریسندگی بوده و می‌توان با استفاده از آنها نانوساختارهای مختلفی تولید کرد. این دستگاه‌ جدید امکان تولید نانوساختار از پلیمرهای طبیعی را دارا بوده و می‌توانند نانوالیاف با ساختار بدون نقص ایجاد کنند. ایمنی کار با این دستگاه‌ بسیار بالا بوده و کاربر کنترل زیادی روی فرآیند تولید نانوالیاف دارد. این مزایا موجب شده تا این دستگاه بتواند به‌عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی پژوهشگران در حوزه نانوالیاف باشد.
کونتیپرو یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و آرایشی بهداشتی است. محصول اصلی این شرکت، هیالورونات سدیم است. بیش از ۱۰۰ محقق در آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه این شرکت روی فناوری‌نانو، فناوری التیام زخم، مهندسی بافت و رهاسازی دارویی فعالیت می‌کنند. این شرکت برای رفع نیازهای خود و محققان اقدام به ساخت دستگاه فوراسپین کرده است.