نانوابزار شناسایی بیماری، قابل نصب در تلفن همراه

پژوهشگران با استفاده از یک لایه حاوی نانوحفره موفق به ساخت ابزاری برای شناسایی برخی بیماری‌ها شدند. این ابزار ارزان قیمت می‌تواند روی تلفن‌های همراه نصب شود و برای کاربر امکان تشخیص بیماری با تلفن همراه را فراهم کند.

تلفن‌های همراه به حدی هوشمند شده‌اند که قادراند مسیر حرکت ما را در خیابان مشخص کنند، تصاویر و فیلم‌های ویدئویی را در زمانی بسیار کوتاه برای دوستان‌ ما ارسال کنند، بهترین رستوران‌ها را در اطراف محل کار یا خانه نشان دهند، اما یافته‌های اخیر پژوهشگران دانشگاه هوستون نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه می‌توانند به زودی کار دیگری را نیز برای ما انجام دهند: انجام تست‌های تشخیص طبی
این گروه تحقیقاتی یک دستگاه تشخیص طبی با قیمت ۲۰ دلار برای تلفن‌های همراه ساخته‌اند. این دستگاه همانند دیگر ادوات تشخیص طبی مبتنی بر برهمکنش‌های شیمیایی ویژه است که بین عامل مولد بیماری ( ویروس یا باکتری) و مولکول‌های ویژه متصل شونده به آنها اتفاق می‌افتد. این مولکول‌ها می‌توانند آنتی‌بادی‌های مبارزه کننده با بیماری باشند. پیوندی که میان باکتری و آنتی‌بادی ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به شناسایی بیماری شود. با این ترفند می‌توان بیماری را به سرعت و به سادگی شناسایی کرد.
راهبرد مورد استفاده در این بیماری آن است که از یک شیشه ساده و فیلم نازکی از جنس طلا حاوی نانوحفره‌های متعدد استفاده شود.
ساخت این ابزار یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. برای تولید این ابزار از یک لام شیشه‌ای ساده استفاده ‌شده که سطح آن با مواد مقاوم در برابر نور پوشانده می‌شود، در قدم بعد از یک لیزر برای ایجاد تداخل نور و تولید نوارهای تداخلی استفاده می‌شود سپس زاویه تابش ۹۰ درجه تغییر کرده و دوباره نوارهای تداخلی بوجود می‌آید. این دو نوار عمود بر هم موجب تشکیل الگویی روی ماده مقاوم به نور در سطح لام شیشه‌ای می‌شود. در ادامه این ماده مقاوم به نور شسته شده و در سطح شیشه‌ حفره‌هایی باقی می‌ماند.
این لام شیشه‌ای در معرض بخارات طلا قرار داده می‌شود تا سطح شیشه را پوشش دهد.آنچه در نهایت باقی می‌ماند یک فیلم طلا حاوی نانوحفره‌هایی بر سطح آن است که نور می‌تواند از آنها عبور کند. زمانی که عواملی بیماری‌زا به آنتی‌بادی متصل شوند می‌توانند مسیر حرکت نور را از میان این حفره‌ها مسدود کنند که این کار موجب شناسایی بیماری می‌شود. محققان آنتی‌بادی‌ها را در لبه نانوحفره‌ها قرار دادند بنابراین هر گونه اتصال میان ویروس یا باکتری با این حفره‌ها موجب شناسایی بیماری خواهد شد.
ویلسون می‌گوید تنها اتصال عامل‌ بیماری‌زا با نانوحفره قادر به انسداد حفره نیست بلکه باید یک آنزیم و آنتی‌بادی ثانویه با ابعاد بزرگ برای این کار استفاده کرد.