ساخت باتری خودترمیم شونده با نانولوله‌های کربنی تک‌جداره

محققان سنگاپوری با استفاده از نانوکامپوزیت اکسید تیتانیوم و نانولوله‌های کربنی تک جداره عامل‌دار، باتری خودترمیم شونده ساختند.

باتری‌ها به‌عنوان قلب ادوات الکترونیکی همراه تبدیل شده‌اند؛ اگر باتری تلفن آسیب ببیند کل دستگاه از کار خواهد افتاد که این موضوع هم ضررهای مالی و هم مشکلاتی را برای کاربر بوجود می‌آورد.
راه حل این موضوع، ساخت باتری‌های خود ترمیم شونده است. اخیرا محققان سنگاپوری موفق به ساخت اولین ابرخازنی شدند که می‌تواند مشکلات الکتریکی و مکانیکی خود را مرتفع کند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان «A Mechanically and Electrically Self-Healing Supercapacitor» در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.
این گروه تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی نانیانگ اولین ابرخازن خودترمیم شونده را با استفاده از فیلم‌های نانولوله کربنی تک جداره تولید کردند. چن از محققان این پروژه می‌گوید: تولید موفقیت‌آمیز این ابرخازن می‌توان طول عمر ادوات ذخیره‌کننده انرژی را افزایش دهد و همچنین ایمنی بیشتری برای انسان و محیط‌زیست داشته باشد. علاوه‌بر این، این پژوهش می‌تواند به محققان کمک کند تا نسل جدیدی از ادوات الکترونیکی خودترمیم شونده را تولید کنند.
این کار با الهام از طبیعت انجام شده‌است که در آن از یک نوع ماده خودترمیم ‌شونده که قادر به ترمیم لایه‌های درونی و بیرونی خود است، استفاده شده‌است.
این باتری علاوه‌بر این که می‌تواند خود را ترمیم کند قادر به بازیابی عملکرد اولیه خود پس از خودترمیمی نیز است. با این وجود چالش‌هایی در مسیر توسعه این باتری وجود دارد. چن می‌گوید: یکی از اساسی‌ترین مواردی که در ساخت باتری خود ترمیم شونده وجود دارد آن است که باتری بعد از آسیب دیدن و ترمیم مجدد، بتواند هدایت الکتریکی خود را باز یابد. ما در ساخت این باتری تلاش کردیم که از مواد خودترمیم شونده‌ای استفاده کنیم که بتواند شرایط اولیه خود را پس از ترمیم بازیابد.
طی چند سال اخیر تلاش‌های متعددی برای کوچک‌سازی ادوات الکترونیکی قابل حمل انجام شده‌است. بیشتر ابرخازن‌هایی که ساخته شده به شدت شکننده بوده و در‌صورت وارد شدن فشار خارجی، مستعد شکسته شدن هستند. این درحالی است که باتری‌های ساخته شده از پلیمرهای انعطاف‌پذیر می‌توانند آسیب‌های مکانیکی را تحمل کنند.
در این پژوهش محققان سنگاپوری از نانوکامپوزیت اکسید تیتانیوم به‌عنوان زیرلایه خودترمیم شونده استفاده کردند که روی آن فیلم نانولوله‌های کربنی تک جداره عامل‌دار به ضخامت ۲۰ میکرون قرار داده شده‌است.