تولید شبکه نانولوله‌های کربنی منظم برای استفاده در پیل‌های خورشیدی

پژوهشگران سوئدی روشی برای تولید شبکه نانولوله‌های کربنی منظم ارائه کردند. این گروه سپس نشان دادند که این شبکه می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی را بهبود دهد.

نانولوله‌های کربنی در حال تبدیل شدن به یک ماده جذاب در حوزه پیل‌های فتوولتائیک بوده به‌طوری که می‌تواند جایگزینی برای سیلیکون در این صنعت باشد. پژوهشگران سوئدی دانشگاه اومیا با افزودن نانولوله‌های کربنی به پیل‌های خورشیدی موجب افزایش کارایی آنها شدند. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Advanced Materials به چاپ رساندند.
نانولوله‌های کربنی ترکیباتی استوانه‌ای شکل بوده که دارای خواص ویژه‌ای هستند. برای مثال استحکام مکانیکی آنها بالا بوده و همچنین قدرت انتقال الکترون بالایی دارند به همین دلیل برای استفاده در ادوات الکترونیکی بسیار مناسب هستند. در حال حاضر روند استفاده از نانولوله‌های کربنی در پیل‌های خورشیدی رو به رشد است؛ دلیل این امر بهبود عملکرد این دستگاه‌ها در اثر افزودن نانولوله‌ها به این ادوات است.
یکی از ملزومات بهبود کارایی ادوات الکترونیکی در اثر افزودن نانولوله‌ها آن است که چیدمانی منظم از نانولوله‌های کربنی برای استفاده در این دستگاه‌ها ایجاد شود این درحالی است که روش‌های رایج مورد استفاده برای تولید نانولوله‌ها امکان ایجاد چنین محصول منظمی را ندارد.
این گروه تحقیقات سوئدی موفق به ایجاد نانولوله‌های کربنی منظم شدند که خواص منحصربه فردی دارد. این اولین باری است که محققان نشان می‌دهند که نانولوله‌های مهندسی شده می‌توانند شبکه‌ای پیچیده ایجاد کرده و از آنها در ماتریکس پلیمری استفاده کنند.
دیوید باربرو رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما دریافتیم که شبکه پیچیده‌ای از نانولوله‌های کربنی می‌تواند خواص انتقال بار منحصربه فردی داشته باشد به طوری که قدرت انتقال بار آن ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از شبکه نامنظم از نانولوله‌های کربنی باشد.
این گروه تحقیقاتی در مطالعات پیشین خود نشان دادند که می‌توان نانولوله‌های کربنی مهندسی شده را روی الکترودهای شفاف انعطاف‌پذیر رشد داد بنابراین امکان استفاده از آن در پیل‌های خورشیدی فراهم می‌شود. این نتایج اخیر نیز می‌تواند مسیر توسعه نسل جدید پیل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر را هموار کند و در نتیجه بتوان پیل‌های خورشیدی ارزان و کارا تولید کرد.