ساخت قطره‌ چکانی با امکان تولید قطرات ۱۰ نانولیتری

شرکت دولومیت (Dolomite) دستگاهی برای تولید قطراتی با حجم ۱۰ نانولیتر ساخته است. دقت تولید قطره در این دستگاه بسیار بالا بوده و برای استفاده در تحقیقات زیستی بسیار مناسب است.

شرکت دولومیت (Dolomite) یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ی ساخت تجهزات میکروسیالی است. دستگاه‌های ساخت این شرکت می‌تواند مقادیر بسیار کم از یک سیال را به صورت کنترل شده ایجاد کند، به طوری که کاربر قادر به ایجاد سیال با حجم دلخواه خواهد بود.
در راستای افزایش تقاضای بازار برای چنین ابزارهایی، شرکت دولومیت موفق به تولید دستگاهی شده است که می‌تواند قطراتی در حدود ۱۰ نانولیتر تا ۵۰ میکرولیتر تولید کند. چنین ابزاری برای انجام برخی واکنش‌های زیستی بسیار مفید است. میتوس دروپیکس (Mitos Dropix) ابزاری ارزشمند برای استفاده در کپسوله کردن سلول‌ها، شیمی سنتز مواد و تولید آرایه‌های دارویی است.

فناوری ساخت این دستگاه که در آن از یک تراشه مولد قطره استفاده شده به صورت پتنت به ثبت رسیده است. برای ساخت این دستگاه از فناوری دیگری که در شرکت دراپ تک (Drop-Tech) ایجاد شده، استفاده شده است. شرکت دراپ‌تک که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه کمبریج و امپریال کالج لندن پایه‌گذاری شده است، لیسانس مربوط به فناوری تولید قطره ی(Patent Pending: PCT/GB2013/051668) خود را در اختیار دولومیت قرار داده است.
در مجموع ۲۴ کانال در اختیار کاربر قرار داده می‌شود تا مواد اولیه خود را در آن‌ها ترکیب کند تا ماده نهایی ایجاد شود. ۸ نوار نمونه اضافی نیز می‌تواند با این دستگاه ادغام شود که در این صورت ۱۹۲ کانال برای تزریق نمونه بوجود می‌آید. این دستگاه امکان تولید و نگهداری ۱۰۰۰ قطره با دقت بالا را فراهم می‌کند. ابعاد این قطرات می‌تواند از ۱۰ نانولیتر تا چند میکرولیتر متغییر باشد.