کاربرد نانوالیاف پلی استری در تولید فیلترهای نفتی

شرکت فیبریو (FibeRio) مقاله‌ای در کنفرانس ۲۰۱۴ AFS ارائه کرد که در آن به بررسی کاربرد نانوالیاف پلی‌استر در ساخت فیلترهای مخصوص نفت و سوخت پرداخته است.

شرکت فیبرریو (FibeRio) یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید تجهیزات نانوالیاف است. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که لئونارد کاستلانو در کنفرانس AFS که در ۲۵ مارس سال ۲۰۱۴ برگزار ‌شد ارائه‌ای با عنوان “نانوالیاف‌های پلی‌استری برای استفاده در فیلتراسیون‌های سوخت و نفت” داشته است.
با افزایش تقاضای بازار برای محصولات هیدروکربنی و انرژی، نیاز به محصولات فیلتراسیون با کارایی بالاتر بیشتر احساس می‌شود. فیلترهای قوی‌تر موجب کاهش هزینه و اثرات منفی زیست‌محیطی می‌شود. از سوی دیگر هر ساله استانداردهای مربوط به محیط‌ زیست سخت‌گیرانه تر اجرا می‌شوند. یکی از چالش‌ها در این حوزه، استفاده از الیاف شیشه‌ای (فایبرگلاس) است که مسائل ایمنی برای کارگران را به همراه دارند. این الیاف علاوه‌بر ایجاد خطراتی برای کارگران، خورنده بوده و موجب گرفتگی فیلترها می‌شود. استفاده از الیاف سنتزی موجب کاهش مصرف الیاف شیشه‌ای می‌شود، در سال‌های گذشته چند شرکت مختلف با این راهبرد موفق به بهبود عملکرد فیلترها شدند. اما برای ساخت فیلترهایی با ابعاد ریز، چالش‌های متعددی وجود دارد. فناوری ریسندگی با اعمال انرژی (ForceSpining) می‌تواند با هزینه‌ی کم نانوالیاف پلی‌استری را بافته و فیلترهایی با عملکرد بالا تولید کند. چنین فیلترهایی دوام بالایی دارند و از الیاف شیشه‌ای بی‌نیازند.
در ارائه‌ی لئونارد کاستلانو، کاربردهای فیلترهای مبتنی بر نانوالیاف، که با استفاده از فناوری ریسندگی با اعمال انرژی به‌دست آمده‌، در حوزه‌ی نفت و سوخت مورد بررسی قرار گرفته است. او روی راهبردی که در آن نانو و میکروالیاف پلی‌بوتیلن تترافلات به‌دست آمده متمرکز شده و نتایج عملکرد فیلترهای ساخته شده با این نانوالیاف را ارائه کرده است.
لئونارد کاستلانو می‌گوید: «ما در شرکت فیبریو روی گسترش سیستم‌های پلیمری برای استفاده در محصولات مختلف کار می‌کنیم. در ماه‌های گذشته موفق به تولید نانوالیاف پلی استری شدیم که برای استفاده در فیلترهای سوختی بسیار مناسب است».
از این نانوالیاف می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر باتری، نساجی، پزشکی و فیلتراسیون استفاده کرد. نانوالیاف مساحت سطحی بالایی دارد که می‌توان ابعاد حفره‌های ایجاد شده توسط آن‌ها را کاهش داد.