رونمایی از نانومعرف شناساگر پروتئین‌های برچسب‌دار

در نمایشگاه آنالیتیکا که در آوریل ۲۰۱۴ در مونیخ برگزار شد، از یک معرف شیمیایی مبتنی بر فناوری‌نانو رونمایی شد. از این معرف برای شناسایی پروتئین‌های دارای برچسب هیستیدین استفاده می‌شود.

پژوهشگران مرکز فناوری‌ نانو کاربردی (CAN) محصول جدیدی به نام کن‌داتس (CANdots) را تولید کردند. این محصول یک معرف شیمیایی برای شناسایی پروتئین‌های دارای برچسب هیستیدین است. این معرف می‌تواند در آرایه‌های زیستی، این نوع پروتئین را شناسایی کند. از مزایای این پروتئین می‌توان به سهولت کاربرد، حساسیت بالا و سرعت عمل آن نسبت به محصولات استاندارد بازار، نظیر ECL اشاره کرد.
از این معرف جدید در نمایشگاه آنالیتیکا، اول تا چهارم آوریل ۲۰۱۴ در مونیخ،  رونمایی شد. برای تهیه‌ی این محصول هم می‌توان به‌صورت مستقیم با CAN تماس گرفت وهم از طریق نماینده‌ی توزیع‌کننده‌ی محصولات این شرکت، AppliChem، اقدام کرد. یک دوره‌ی فروش فوق‌العاده همراه با تخفیف ویژه برای خریدارانی که در ماه آوریل اقدام به سفارش این معرف شیمیایی کرده‌اند، در نظر گرفته شده‌است. علاوه‌بر این یک تخفیف دیگر نیز برای مشتریانی در نظر گرفته شده که با جزئیات کامل توضیح دهند که برای استفاده در چه کاری این محصول را خریداری می‌کنند.
برای ساخت این محصول از ترکیب چند آنتی‌بادی و نانوذرات طلا استفاده شده‌است؛ بنابراین، این معرف شیمیایی حساسیت بالایی دارد و امکان انتخاب پروتئین موردنظر را به کاربر می‌دهد. برچسب‌های پروتئینی هیستیدین حتی بعد از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه بعد از تزریق روی غشاء هم قابل تفکیک از هم نیستند. بنابراین، این معرف به محققان کمک می‌کند تا بدون نیاز به تجهیزات اضافی گرانقیمت این برچسب‌ها را از هم تفکیک کنند.
فرانک شرودر از مدیران این مرکز تحقیقاتی می‌گوید: «نمایشگاه آنالیتیکا یک فرصت ایده‌آل برای معرفی این محصول جدید بود به خصوص برای محققانی که در حوزه‌ی بیوشیمی پروتئینی کار می‌کنند. این معرف شیمیایی می‌تواند از هدر رفتن زمان ارزشمند پژوهشگران در آزمایشگاه جلوگیری کند. متخصصان ما در حال کار روی فناوری‌های جدید هستند تا کار پژوهشگران در آزمایشگاه‌ها را ساده‌تر کنند. ما پذیرای تمام کسانی هستیم که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این محصول هستند و به غرفه‌ی ما مراجعه کنند».
CAN یکی از مراکز فعال در حوزه‌ی نانوشیمی است که روی محصولات زیستی نظیر معرف‌های شیمیایی و مواد مورد استفاده در پیل‌های خورشیدی کار می‌کند.