ساخت نانودارویی برای پیشگیری از بیماری تنفسی RSV

محققان با استفاده از یک پپیتد دو رشته‌ای و نانوذرات زیست‌تجزیه‌پذیر موفق به ساخت دارویی شدند که می‌تواند از آلودگی کودکان به ویروسی با نام سنسیشیال تنفسی (RSV) جلوگیری کند.

پژوهشگران معتقداند که از ترکیب چند فناوری پیشرفته می‌توان روشی برای درمان یا جلوگیری از آلودگی به ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ارائه کرد. این ویروس خطرناک می‌تواند برای کودکان یا نوزادان مرگبار باشد. هیچ واکسنی برای درمان یا پیشگیری از این بیماری در بازار وجود ندارد.
این پژوهش توسط محققان چند مرکز از جمله مدرسه‌ی پزشکی هاروارد، دانشگاه فلوریدای جنوبی و مرکز سرطان کودکان بوستون انجام شده‌است. این گروه یک پپتید دو رشته‌ای ایجاد کردند که مانع از ورود این ویروس به سلول‌های بدن می‌شود. محققان این پروژه نشان دادند که با وارد کردن این پپتید به درون نانوذرات زیست‌تجزیه‌پذیر و تزریق آن به بدن موش، اثربخشی این روش افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. نتایج این پژوهش در نشریه‌ی Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است.
RSV از یک پروتئین مارپیچی شکل استفاده می‌کند تا به سطح بیرونی سلول‌های بینی و ریه متصل شود. این پپتید موجب می‌شود تا اتصال میان ویروس RSV و سلول میزبان انجام نشود. پژوهشگران این پپتید را یک بار به تنهایی و بار دیگر با نوعی نانوذره به بدن موش تزریق کردند. آن‌ها با مقایسه‌ی این دو دریافتند که زمانی که این پپتید به همراه نانوذره وارد بدن موش می‌شود، اثربخشی آن افزایش می‌یابد.
محپترا از محققان این پروژه می‌گوید: «این یک پیشرفت بزرگ برای درمان بیماری RSV محسوب می‌شود. ما دریافتیم که می‌توان این پپتید را به‌صورت یک قطره یا اسپری تولید کرد. این دارو می‌تواند از آلودگی ویروسی پیشگیری کند به طوری که با وارد شدن به بدن از طریق بینی، به ریه‌ها نیز منتقل شده و از آلودگی RSV جلوگیری می‌کند. این راهبرد، پیش از این برای تولید داروی ضد بیماری ایدز استفاده شده بود اما به کارگیری آن برای بیماری RSV با چالش‌هایی همراه بود که از آن جمله می‌توان عدم فعالیت این دارو اشاره کرد.
نتایج آزمایش‌های اولیه روی موش نشان می‌دهد که اثربخشی این دارو قابل توجه بوده و التهاب اندکی در مقایسه با داروهای مشابه دیگر ایجاد می‌کند.
RSV یکی از ویروس‌های رایج و عامل عفونت‌های ریوی در کودکان است که بیشترین خطر را در کودکان زیر دو سال ایجاد می‌کند. این بیماری بسیار مرگبار بوده و در نوزادن نارس و آن‌هایی که به هر دلیل سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده، خطرناک‌تر است.