روشی ساده و ارزان برای تولید گرافن با خواص الکترونیکی ویژه

پژوهشگران استرالیایی موفق به ارائه‌ روشی ارزان و ساده برای تولید اکسید گرافن با کیفیت بالا شدند. این محصول خواص الکترونیکی ویژه‌ای دارد که برای استفاده در حوزه الکترونیک و مخابرات بسیار مناسب است.

پژوهشگران دانشگاه سوینبرن موفق به تولید اکسید گرافن با کیفیت بالا شدند، این ماده خواص ویژه‌ای برای استفاده در حوزه مخابرات از خود نشان می‌دهد. بوهان جیا از محققان این پروژه لایه‌های نازک میکرومقیاسی تولید کرده که رکورد غیرخطی بودن نوری را شکسته است، چنین ماده‌ای برای استفاده در حوزه ادوات الکترونیکی، مخابرات نوری، زیست‌پزشکی و محاسبات فتونیک بسیار مناسب است.
جیا می‌گوید: چنین لایه نازک غیرخطی قابل الگودهی تاکنون ساخته نشده بود. گرافن ماده‌ای از مشتقات کربن است. کربن چهارمین ماده فراوان در کره زمین است که خواص متعددی دارد. گرافن ماده‌ای شفاف با هدایت الکتریکی بسیار بالا است.
برای ایجاد این لایه نازک، محققان محلول اکسید گرافن را به روش چرخشی (اسپینی) روی شیشه قرار دادند. زیاروی ژنگ از محققان این پروژه می‌گوید: ما روش تازه‌ای برای تولید این ماده ارائه کردیم که خاصیت غیرخطی بسیار عالی دارد. در حال حاضر برای استفاده در حوزه مخابرات، شما باید هر قطعه مورد نیاز خود را به‌صورت جداگانه تولید و خشک کرده و در نهایت آنها را با هم ترکیب کنید. اما با این روش جدید کافی است یک فیلم ایجاد شده و هر آنچه که مورد نیاز است روی این فیلم با لیزر ایجاد شود و در نهایت تمام ساختارهای مورد نظر به‌صورت خودکار با هم ادغام می‌شوند.
روش‌هایی که در حاضر در صنایع نیمه‌هادی استفاده می‌شود نیازمند اتاق تمیز بسیار گرانقیمت بوده و تجهیزات متعدد و پیچیده‌ای است. این در حالی است که ساخت قطعات با لیزر بسیار ساده و ارزان است. جیا می‌افزاید: با استفاده از این روش، ما موفق شدیم مواد ارزان قیمتی تولید کنیم. مزیت روش ما این است که برای تولید انبوه مناسب است. نتایج این پژوهش در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی ساخت ادوات مختلف از این ماده کار می‌کنند.