نانوحاملی برای رهاسازی‌ ژن‌های از بین‌برنده‌ی سرطان مغز

محققان بیمارستان جان هاپکینز موفق به ساخت نانوحاملی شدند که ژن‌های از بین‌برنده‌ی سلول‌های سرطان مغز را به صورت انتخابی به محل تومور وارد و ژن‌ها را در آنجا رهاسازی می‌کند.

پژوهش‌های انجام شده روی موش‌های مبتلا به بیماری سرطان مغز، نشان می‌دهد که نانوذرات حامل مواد ژنتیکی می‌تواند باقی‌مانده سلول‌های سرطانی به جای‌مانده از جراحی را از بین ببرد. این ذرات ماندگار بالایی دارند به طوری که بعد از یخ زدن نیز قابل استفاده هستند.
محققان مرکز جان‌هاپکینز موفق به ساخت نانوذرات زیست‌تجزیه‌پذیری شدند که رشته‌های دی‌ان‌ای را حمل کرده و می‌تواند سلول‌های سرطان مغز را در موش‌ها از بین ببرد. این گروه تحقیقاتی معتقد است که به زودی می‌توان ژن‌های مرگبار را با این روش وارد تومورها کرد. در واقع بعد از عمل جراحی این ژن‌ها وارد محل تومور شده و می‌تواند سلول‌های باقی مانده در محل را از بین ببرند. خلاصه‌ای از دستاوردهای این پژوهش در نشریه‌ی ACS Nano به چاپ رسیده است.
جردن گرین از محققان این پژوهش می‌گوید: «ما در این آزمایش‌ها از نانوذرات حاوی چندین ژن‌ ویژه در موش‌های دارای سرطان مغز استفاده کردیم. این نانوذرات موفق شدند محتویات خود را با موفقیت به محل سلول‌ها برسانند و در آنجا رهاسازی کنند. اکنون ما شواهدی داریم که این اسب‌های تروجان ژن‌های مورد نظر را به صورت انتخابی به درون سلول‌های سرطانی وارد می کند در حالی که سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند.»
گرین و همکارانش روی گلیوبلاستوماس، نوع مرگبار و بدخیم سرطان مغز، متمرکز شدند. در حال حاضر با جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی میانگین زنده ماندن بیمار تنها ۱۴٫۶ ماه است. از آنجایی که مغز به دلیل اهمیت بالا، اجازه دسترسی راحت به سلول‌های خود از طریق خون را نمی‌دهد، بنابراین باید دارو مستقیماً وارد سلول‌های مغز شود.
این گروه تحقیقاتی با نمونه برداری از سلول‌های سرطانی مغز، ژن مناسب برای از بین بردن این سلول‌ها را تولید کردند. سپس از یک نانوذره زیست‌تخریب‌پذیر برای حمل این ژن‌ها استفاده کردند. با تغییر اتم‌های نانوذره، می‌توان ابعاد، پایداری و رفتار برهمکنشی آن را با آب و روغن تغییر داد. این گروه انواع مختلفی از نانوذرات را را تولید کرده و مورد آزمایش قرار دادند. سپس با آزمایش هر یک از این نانوذرات، عملکرد آن‌ها را بررسی و بهترین ساختار را انتخاب کردند. نتایج پژوهش‌های این گروه نشان داد که این نانوحامل به صورت انتخابی به سلول‌های سرطانی وارد می‌شود.