راه‌اندازی کارخانه تولید مواد مبتنی بر گرافن در ایتـالیــا

شرکت دایرکتا پلاس یک کارخانه تولید انبوه گرافن در ایتالیا راه‌اندازی کرده است. این کارخانه چهار نوع محصول مبتنی بر گرافن تولید می‌کند که هر یک کاربرد خاصی در صنعت دارد.

۲۳ ژوئن ۲۰۱۴، دایرکتا پلاس (Directa Plus) کارخانه تولید گرافن خود را در ایتالیا راه‌اندازی کرد. این خط تولید جدید که بزرگترین کارخانه اروپا در این حوزه است، می‌تواند نانوورق‌های دست‌نخورده گرافن تولید کند. این خط تولید چهار نوع ماده مبتنی بر گرافن تولید می‌کند که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارد.
دایرکتا پلاس عضو پارک فناوری کوموتکس بوده که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده است. هدف این شرکت ارائه فناوری تولید انبوه مواد مبتنی بر گرافن است. جیولیو سزارو مدیرعامل دایرکتا پلاس می‌گوید: «ما روی تولید مواد مهندسی شده تمرکز ویژه‌ای داریم. هر چهار محصولی که ما تهیه می‌کنیم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و برای استفاده در یک حوزه خاص طراحی شده است. در فاز اول، ما قادر به تولید ۳۰ تن گرافن در سال هستیم.»
ریچارد یانگمن از مدیران اروپا/آسیا گروه کلینتک (Cleantech Group) می‌گوید: «شرکت دایرکتا پلاس با به کارگیری یک روش پتنت‌شده موفق به راه‌اندازی خط تولید مواد گرافنی شد. این روش کاملاً زیست‌سازگار و مقرون به صرفه است.»
این چهار ماده گرافنی دایرکتا پلاس عبارتنداز: بیسیک جی پلاس که گرافیت اصلاح شده است، اولترا جی‌پلاس که یک پودر نانوگرافیتی بسیار ریز است، لیکوئید جی‌پلاس که محلول حاوی نانوورق‌های گرافنی دست‌نخورده است و پیور جی‌پلاس که یک پودر گرافن دست‌نخورده است.
سزارو می‌گوید: «هر یک از این مواد کاربرد و بازار خاص خود را دارد. در این کارخانه ماده‌ی اولیه با گذشتن از مراحل مختلف از میکروساختارهای گرافیتی ۳ بعدی به گرافن ۲ بعدی تبدیل می‌شود. گرافن‌های تولید شده توسط این خط تولید دارای نقص‌های ساختاری اندکی هستند. طول آن‌ها به ۱۰ میکرون و ضخامت‌شان به ۳ تا ۵ نانومتر می‌رسد. این گرافن کاملاً بلوری بوده و نسبت طول به ارتفاع آن‌ها به شکلی است که برای استفاده در کامپوزیت‌های با عملکرد بالا ایده‌آل است.»
خط تولید جی‌پلاس بسیار ساده‌ و کم هزینه بوده که شامل عملیات حرارتی پلاسمایی است. این روش موجب افزایش فاصله میان لایه‌ها در گرافیت شده و در نهایت محصول گرافنی تولید می‌کند که بسیار متورم شده است. تمامی روش‌های مورد استفاده در این کارخانه پتنت شده است.