شناساگر جانبی SPM با امکان تهیه نقشه شیمیایی نانومقیاس

شرکت بروکر از شناساگر جدید خود موسوم به Inspire رونمایی کرد. این شناساگر به دستگاه‌های SPM متصل شده و می‌تواند نقشه شیمیایی نانومقیاس از نمونه تهیه کند.

شرکت بروکر (Bruker) یکی از تولیدکنندگان تجهیزات تعیین مشخصات ، از محصول جدید خود موسوم به اینسپایر (Inspire) رونمایی کرد. این دستگاه یک سیستم آنالیز شیمیایی بوده که به میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) جفت می‌شود. این شناساگر جدید می‌تواند نقشه شیمیایی نمونه را در مقیاس نانو مشخص کند به طوری که با استفاده از انعکاس و جذب مادون قرمز از سطح می‌توان میکروفازها، ترکیب شیمیایی پلیمر، پلاسمون‌ها در ابر دوبعدی الکترونی در گرافن و غیریکنواختی شیمیایی در مواد پیچیده و لایه‌های نازک را شناسایی کرد.
این شناساگر دارای حساسیت بالایی در حد یک لایه مولکولی است به طوری که اگر نمونه مناسب برای تصویربرداری در AFM نیز نباشد می‌توان نقشه عنصری آن را مشخص کرد. در این دستگاه از یک سیستم پراش مادون قرمز، میکروسکوپ نوری میدان نزدیک روبشی (sSNOM) و فناوری PeakForce Tapping® استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این شناساگر به کاربر امکان می‌دهد تا با قدرت تفکیک بالا به آنالیز شیمیایی سطح پرداخته و ویژگی‌های پلاسمونیکی، نانومکانیکی و الکترونیکی نمونه را مشخص کند.
مارکوس باشکه از دانشگاه کلرادو می‌گوید: «روش پراش مادون قرمز SNOM دارای پتانسیل بالایی در تحقیقات علمی است به طوری که می‌تواند تصاویری با قدرت تفکیک بالا ارائه کند. این ابزار کاربردهای متعددی دارد.»
دیوید روسی از مدیران شرکت بروکر می‌گوید: «با این شناساگر جدید ما می توانیم دامنه کاربرد دستگاه AFM را افزایش دهیم به طوری که محققان بتوانند اطلاعات شیمیایی با قدرت تفکیک نانومتری از نمونه‌ها بدست آورند.»