چهارمین نشست رابطین شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد

چهارمین نشست رابطین شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ با حضور بیش از ۴۵ نفر از رابطین و کارشناسان شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در این نشست بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن مجید، دکتر ثابت، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، ضمن خوشامدگویی به میهمانان از حاضرین دعوت کردند تا فیلم معرفی پژوهشگاه را، که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، ملاحظه کنند.

پس از آن مهندس مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، به معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی پرداختند. ایشان یکی از مشکلات اصلی پژوهش در کشور را سیستم ناکارآمد ارایه خدمات آزمایشگاهی در کشور دانسته و ضعف در اطلاع‌رسانی امکانات موجود، خرید تجهیزات بدون نیازسنجی صحیح، کمبود متخصصین آشنا با تجهیزات پیشرفته، سیستم تعمیر و نگهداری نامناسب و رعایت نشدن استاندارد در نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه را از مهمترین عوامل این ناکارامدی دانستند. او با بیان اینکه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با هدف رفع این ناکارامدی‌ها ایجاد شده، گفت: «بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های فناوری راهبردی، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارایه خدمات با نتایج قابل اعتماد، ارتقای دانش فنی کارشناسان از طریق آموزش و کمک به تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاهی مراکز عضو در راستای نیازهای کشور از جمله راهکارهایی است که برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور، در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، اتخاذ شده است».

در بخش بعدی برنامه چهارمین نشست رابطین مراکز عضو شبکه، سرکار خانم مهندس جلیل‌زاده، عضو کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه و مدیر تضمین کیفیت شرکت مهارفن ابزار، مباحثی را پیرامون کالیبراسیون مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ارایه کردند. ایشان هدف از کالیبراسیون را تعیین خطای وسیله اندازه‌گیری تحت آزمون نسبت به استاندارد مرجع دانسته و نکاتی راجع به مکان کالیبراسیون، سلسله مراتب آزمایشگاه‌های کالیبراسیون، روش‌های کالیبراسیون، مفهوم اتاق تمیز، شرایط محیطی یک آزمایشگاه درجه یک، سوابق کالیبراسیون، تعیین صحت روش‌ها، عدم قطعیت و تخمین آن و فواصل کالیبراسیون دوره‌ای، ارایه داد.

در ادامه برنامه مهندس محمدرضا تجریشی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، با بیان اینکه سال ۱۳۹۳، دهمین سالگرد تاسیس شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو است گفت: «شبکه قصد دارد مراسم ویژه‌ای را در نشست بعدی مدیران که در آبان ماه برگزار می‌شود، تدارک ببیند». او در ادامه به تشریح چالش‌ها و مشکلاتی پرداختند که اغلب رابطین در حین انجام امور مربوط به شبکه با آن‌روبرو می‌شوند.

بخش بعدی برنامه به جلسه پرسش و پاسخ اختصاص داشت که در آن رابطین آزمایشگاه‌ها سوال‌ها و نظرات خود را مطرح نمودند و مهندس نسب و مهندس تجریشی به آن‌ها پاسخ دادند.
در بخش پایانی برنامه رابطین آزمایشگاه‌های عضو از امکانات و تجهیزات آزمایشگاه‌های پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی بازدید نمودند.