پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو به کار خود پایان داد

صبح روز سه‌شنبه یازدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳، مراسم اختتامیه پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو به همت باشگاه نانو با حضور مدیران آموزش و پرورش، مسئولان ستاد نانو، برگزیدگان المپیاد و اساتید دوره برگزار شد.

در این مراسم آقای کرمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش بوشهر به سخنرانی پرداخت. وی ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی و رسیدن به افق‌های توسعه را از نتایج پیشرفت دانش‌های جدید به ویژه فناوری نانو دانست و یکی از راه‌های رسیدن به این مهم را تربیت دانش‌آموزان نخبه که همان نخبه‌پروری است، عنوان کرد، سپس به فعالیت‌های آموزش و پرورش استان بوشهر در حوزه فناوری نانو مانند نهادینه کردن مباحث نانو در مطالب درسی دانش‌آموزان، برگزای کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و دبیران فیزیک و شیمی اشاره نمود.

در ادامه مهندس افشانی مدیر کل آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ضمن تشکر از تمامی عوامل اجرایی دخیل در برگزاری المپیاد نانو، این فعالیت را بسیار ارزشمند خواند و گفت: «برگزاری مسابقات و جشنواره‌های نانو نشان‌دهنده حمایت آموزش و پرورش از ترویج این فناوری در بین دانش‌آموزان است». وی به همه برگزیدگان توصیه کرد که برای یادگیری و افزایش دانسته‌ها در مسابقات علمی شرکت کنند نه برای کسب مدال و مقام.

سخنران بعدی مراسم، دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه تمامی مسئولین کشوری در سخنان خود به توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید دارند، گفت: «هدف سند چشم‌انداز توسعه فناوری نانو، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم است». وی با اشاره به اینکه رابطه صنعت و دانشگاه در کشورهای پیشرفته دو طرفه است، گفت: «متاسفانه این دو مقوله در کشور ما مستقل عمل می‌کنند و فعلا نمی‌توان برای توسعه اقتصاد دانش بنیان به این وضعیت تکیه کرد، برای تغییر وضعیت باید نگرش‌ها در دانشگاه‌ها تغییر کند، برای این امر باید دیدگاه دانش‌آموزان تصحیح شود تا آن اقتصاد دانش بنیان مورد نظر شکل گیرد».

دبیر ستاد نانو ضمن تشکر از مسئولان آموزش و پرورش، تاکید کرد که با فعالیت‌هایی که آموزش و پرورش در حوزه فناوری نانو در ایران انجام داده است، فناوری نانو در ایران دچار پوکی استخوان نخواهد شد.

در پایان مراسم از برگزیدگان پنجمین المپیاد نانو، استان‌های برتر این دوره و برترین نهادهای ترویجی مشارکت‌کننده در برگزاری المپیاد نانو تقدیر و تشکر شد.

دارندگان مدل طلا
نام و نام خانوادگی نام استان نام شهر
علی انصاری خوزستان دزفول
فاطمه خسرونژاد خراسان رضوی نیشابور
    
دارندگان مدال نقره

نام و نام خانوادگی        نام استان نام شهر
شکیبا دانشجو سمنان سمنان
محمد فرهادپور تهران تهران

دارندگان مدال برنز

نام و نام خانوادگی نام استان نام شهر
محمدحسین عباسی همدان نهاوند
مهدی کاظمیون اصفهان نجف آباد
ابوالفضل زارع تهران تهران
ریحانه طاعی‌زاده خوزستان دزفول
فائزه ابراهیمیان غازانی آذربایجان شرقی تبریز

به سایر برگزیدگان کشوری نیز، دیپلم افتخار اعطا شد.

نهادهای ترویجی برتر

رتبه    نام نهاد
۱ پژوهش‌سرای شهید خوشبخت بوشهر
۲ شرکت صنعت پژوهان کوشای سپاهان
۳ آموزش و پرورش برازجان
۴ پژوهش‌سرای باقرالعلوم ارومیه
۵ پژوهش‌سرای فارابی داراب
۶ پژوهش‌سرای جابربن حیان شیراز

استان‌های برتر

رتبه نام استان
۱ بوشهر
۲ فارس
۳ تهران
۴ آذربایجان غربی
۵ خراسان رضوی