تولید شناساگر نوری گرافنی با سرعت پاسخ‌دهی بسیار بالا

فلیک توریسی موفق به دریافت جایزه بهترین محقق جوان از بنیاد ملی علوم شد. او این جایزه را برای تحقیقات خود در حوزه چگونگی استفاده از گرافن و مواد دو بعدی در تولید دوربین‌های انعطاف‌پذیر دریافت کرد.

ساخت دوربین‌های انعطاف‌پذیر هدف اصلی «توریسی» بوده است. چشم انداز اصلی او، امکان قرار دادن این دوربین‌ها روی لباس، کاغذ، پوستر یا صفحات لمسی است. هرکسی در خانه خود می‌تواند از مناظر دیده شده توسط این چشمان مصنوعی تصاویری را چاپ کند.
توریسی ۱۸ ماه روی طراحی و ساخت شناساگر‌های نوری انعطاف‌پذیر مبتنی بر بلورهای دوبعدی چاپ شده تحقیق کرده است. توریسی می‌گوید: «شناساگرهای نوری یکی از ملزومات اصلی دوربین‌ها، ادوات مخابراتی و حسگرها هستند. اگر بتوان این شناساگرها را به صورت انعطاف‌پذیر تولید کرد آنگاه می‌توان آن‌ها را روی لباس یا سطوح انعطاف‌پذیر مختلف قرار داد.»
در حال حاضر از پلیمرهای آلی برای تولید مواد فعال نوری انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود اما پاسخ‌دهی این شناساگرها بسیار کند است، بنابراین دامنه استفاده از این ادوات بسیار محدود می‌شود. از سوی دیگر پلیمرهای آلی دارای پایداری شیمیایی اندکی در دما و فشار معمولی هستند؛ بنابراین باید یک لایه محافظ روی آن‌ها قرار داد که این کار هزینه تولید را افزایش می‌دهد.
مواد دوبعدی؛ نظیر گرافن، نیترید بور هگزاگونالی، دی‌سولفید مولیبدن و دی‌سولفید تنگستن به دلیل خواص منحصر به فرد خود می‌توانند تأثیر شگرفی روی حوزه‌های مختلف علم داشته باشند. این ترکیبات لایه‌ای بسته به تعداد لایه‌ها می‌توانند رسانا، نیمه‌هادی یا عایق باشند چرا که خواص الکترونیکی آن‌ها کاملاً به این لایه‌ها بستگی دارد.
در سال ۲۰۱۰، توریسی و همکارانش در مرکز تحقیقات گرافن کمبریج موفق به تولید جوهری رسانا شدند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان روی یک سطح الگودهی کرد. این جوهر گرافنی برخلاف دیگر جوهرهای رسانا که از فلزات گرانقیمت ساخته می‌شود، قیمت پایینی دارد. این گروه تحقیقاتی در این پروژه جدید روی تبدیل این جوهر به بلورهای دو بعدی کار کردند تا در نهایت توانستند ماده‌ای با زمان پاسخ‌دهی کوتاه تولید کنند. این جوهر جدید نسبت به شناساگرهای نوری فعلی که مبتنی بر سیلیکون است کارایی بالاتری دارد. این ویژگی‌ها موجب شده تا شناساگرنوری جدیدی از این جوهر تولید شود.