تولید و عرضه نانولوله‌ نیترید بور در حجم بالا

شرکت بی‌ان‌ان‌تی با همکاری ناسا اقدام به تولید نانولوله‌های نیترید بور کرده است. این شرکت اخیراً موفق به افزایش ۵۰۰ درصدی نرخ تولید محصولات خود شده است.

شرکت بی‌ان‌ان‌تی (BNNT) اعلام کرد که محصول نانولوله‌های نیترید بور جدید خود را وارد بازار کرده است. این نانولوله‌ها از عموزاده‌های کربنی خود، یعنی نانولوله‌های کربنی، مستحکم‌تر بوده و خواص بهتری نسبت به آن‌ها دارند. برای مثال مقاومت در برابر حرارت، ولتاژ و تابش‌های نوترونی این ترکیبات بیشتر از نانولوله‌های کربنی است. مایک اسمیت از محققان این شرکت می‌گوید: “‌ نانولوله‌های نیترید بور در ابتدا برای محافظت از فضانوردان در مقابل تابش‌های خطرناک فضایی تولید شد اما ما انتظار داریم که این محصول کاربردهای تجاری متعددی در صنایع مختلف نظیر انرژی سبز، الکترونیک با عملکرد بالا، مواد ساختاری جدید و زیست‌پزشکی داشته باشد.»
این شرک فناوری سنتز این ماده را که در آزمایشگاه‌های خود بدست آورده، تحت لیسانس خود در آورده است. بی‌ان‌ان‌تی که در منطقه هامپتون رودز قرار دارد، پس از یک سال تحقیق و توسعه روی تولید این محصول، موفق به افزایش نرخ تولید این ماده به میزان ۵۰۰ درصد شده است. برخلاف نانولوله‌های کربنی که به حالت پودری دارند، نانولوله‌های نیترید بور به صورت رشته‌های نخی شکل هستند. در مقیاس مولکولی، نانولوله‌های نیترید بور دارای ساختاری نازک با قطری در حدود ۳ تا ۵ نانومتر بوده که ساختاری بلوری، چند لایه با نسبت سطح به حجم بسیار بالا هستند.
هرچند نانولوله‌های نیترید بور کاربردها متعددی دارند اما مشکل اصلی این ترکیبات محدود بودن نرخ تولید آن‌هاست. از این نانولوله‌ها می‌توان برای ساخت غشاء به منظور تولید برق از آب دریا، تولید پوشش‌های مقاوم در برابر گرما، فیلترها، پرکننده‌های صنعتی و داروهای ضد سرطان استفاده کرد.
بی‌ان‌ان‌تی یک شرکت نوپاست که روی تولید و تجاری‌سازی نانولوله‌های نیترید بور تحقیق می‌کند. این شرکت از همکاری ناسا برای تحقیق درباره تولید نانولوله‌های نیترید بور استفاده کرده است.