برچسب ضد جعل پلیمری ارزان قیمت و بادوام

محققان با استفاده از نانوستون‌های پلیمری موفق به ساخت برچسب ضد جعل ارزان قیمتی شدند که قابل استفاده روی محصولات مختلف است.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق به ساخت برچسب جدیدی شدند که می‌توان از آن به عنوان ماده‌ای ضد جعل استفاده کرد. داروهای تقلبی معمولاً حاوی مواد خطرناک، سمی و در بهترین حالت دارای مواد دارویی با دوز بالا یا پایین هستند. داروهای تقلبی در آمریکا سالانه ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشانند. این در حالی است که آمار مرگ و میر حاصل از این داروها در کشورهای در حال توسعه بیشتر است؛ به طوری که یک سوم داروهای موجود در بازار این کشورها تقلبی است.
محققان برای حل این مشکل برچسبی ساخته‌اند که در صورت دمیدن روی آن تصویری روی برچسب ایجاد می‌‌شود. پژوهشگران برای ساخت این برچسب نانوستون‌هایی روی سطح ایجاد کردند. معمولاً برای تولید این نانوستون‌ها نیاز به ابزارهای پیچیده‌ای است اما محققان قالبی ساخته‌اند که با آن می‌توان این برچسب‌ها را به تولید انبوه رساند. هزینه تولید هر اینچ مربع از این برچسب، یک دلار خواهد بود. این رقم به قدری کم است که شرکت‌ها به راحتی می‌توانند از این برچسب در محصولات خود استفاده کنند. شیا از محققان این پروژه می‌گوید: «ما از یک قالب برای ساخت این برچسب استفاده کردیم، روش مورد استفاده ما شبیه به همان روشی است که لیوان‌های پلاستیک با آن تولید می‌شود.»
این نانوستون‌ها روی تصویر مورد نظر در برچسب را پوشانده‌اند، زمانی که سطح نانوستون‌ها با استفاده از رطوبت موجود در بازدم، مرطوب شد، تصویر نمایان می‌شود. با یک دمیدن ساده، مشتری می‌تواند از اصل بودن محصول خود مطمئن شود. پیش از این تولید چنین برچسب‌هایی بسیار دشوار بود زیرا هزینه تولید آن‌ها بالا بوده و نیاز به مواد ویژه‌ای برای ساخت قالب بود. این گروه تحقیقاتی برای حل این مشکل از پلی‌اورتان ویژه‌ای به همراه یک چسب استفاده کردند.
داخل قالب‌ها با پلواورتان پر شده و پخته می‌شود، بعد از پخته شدن، نانوستون‌ها خود را از قالب رها می‌کنند به همین دلیل به سادگی از قالب جدا می‌شوند. مقاومت این نانوستون‌ها بالاست به طوری که در اثر حمل و نقل دچار مشکل نمی‌شوند.
این نانوستون‌ها می‌توانند به کاغذ، پارچه، پلاستیک و فلز متصل شوند و پیش بینی می‌شود که به شیشه و چرم هم بتوان آن‌ها را چسباند.