مواد نانوحفره‌ای برای تسهیل جداسازی CO2 از گاز طبیعی

محققان دانشگاه رایس موفق به ارائه روشی برای جداکردن دی‌اکسید کربن از گاز طبیعی در مخازن استخراج گاز شدند. این گروه مواد متخلخلی ارائه کردند که دی‌اکسید کربن را در دمای معمولی و با استفاده از فشار خود چاه، از گاز طبیعی جدا می‌کنند. پژوهشگران نتایج این روش ارزان قیمت را در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر کردند.

گاز طبیعی پاکیزه‌ترین سوخت فسیلی است. اگر بتوان روشی ارزان قیمت برای جداکردن دی‌اکسید کربن موجود در آن یافت، مزایای استفاده از این سوخت نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی افزایش می‌یابد. وجود دی‌اکسید کربن در گاز طبیعی می‌تواند مشکلاتی را برای خطوط انتقال گاز ایجاد کند. محققان برای رفع این مشکل، ماده‌ای ساختند که می‌تواند دی‌اکسید کربن را از دیگر گازها جدا کند. آن‌ها، این ماده جدید را به صورت پتنتی به ثبت رسانده‌اند.
در حال حاضر برای جداسازی دی‌اکسید کربن از روش‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به دمای بالا دارند بنابراین هزینه زدایش دی‌اکسید کربن افزایش می‌یابد. محققان این پروژه معتقدند که شرکت‌های نفت و گاز باید به فکر زدایش دی‌اکسید کربن بوده و انتشار آن را به محیط زیست کنترل کنند در غیر این صورت قوانین جدید گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.
با این روش جدید می‌توان جداسازی دی‌اکسید کربن را در محل مخازن استخراج انجام داد و نیاز به انتقال آن به جایگاه جداسازی نیست. دی‌اکسید کربن تولید شده دوباره به مخازن تزریق شده و از آن برای احیاء چاه‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان این گاز را بسته بندی کرد و به صنایع مختلف فروخت.
مواد تشکیل دهنده این ماده جدید، کربن، نیتروژن یا گوگرد است. بنابراین به سادگی و با قیمت پایین قابل تهیه است. این در حالی است که اکنون از سیالات آمین‌دار برای این منظور استفاده می‌شود. آمین‌ها خورنده بوده و به تجهیزات آسیب می‌رسانند. دی‌اکسید کربن جذب شده به آمین در حرارت ۱۴۰ درجه جداسازی می‌شود.
دی‌اکسید کربن گازی تبدیل به پلیمر جامد می‌شود. در واقع وجود دی‌اکسید کربن موجب تشکیل زنجیره پلیمری می‌شود. گازهای متان، اتان و پروپان ابتدا به این پلیمر متصل می‌شوند اما بزرگ شدن زنجیره پلیمری به این گازها فشار آورده و آن‌ها را آزاد می‌کند. برای تهیه این ماده، کربن با هیدروکسید پتاسیم در دمای ۶۰۰ درجه حرارت داده شده که در نهایت ماده‌ای بوجود می‌آید که می‌تواند ۸۲ درصد وزن خود، دی‌اکسید کربن جذب کند.