نانوفیلتر ضدجلبک با کارایی بالا در تصفیه آب

شرکت نانوسان (Nanosun)، یک شرکت نوپای انشعاب یافته از دانشگاه صنعتی نانیانگ، موفق به ساخت غشاء چندکاره فیلتراسیون آب شد. این غشاء جدید دو برابر غشاءهای فعلی عمر کرده و مقاومت بالایی در برابر آسیب‌دیدگی دارد. از ویژگی‌های دیگر این غشاء، آنتی‌باکتریال و ضدجلبک بودن آن است. این غشاء قادر است ده برابر سریع‌تر از غشاءهای معمولی آب را فیلتر کند.

برای ساخت این فیلترها از فناوری پتنت شده نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم استفاده شده است. این نانوذرات می‌توانند با جذب تابش خورشید یا پرتو فرابنفش، باکتری‌ها و مواد آلی را در پساب‌ها از بین ببرند. این فناوری جدید ارزشی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار دارد که دلیل آن نقش مهم این فناوری در حل مشکلات پساب در صنایع است.
سان از محققان این پروژه می‌گوید: «با افزایش جمعیت جهان و مهاجرت به سوی شهرها، پساب‌های زیادی تولید شده و نیاز به فناوری ارزان‌قیمتی برای تصفیه آب است. غشاءهای معمولی که از جنس پلیمر هستند معمولاً بعد از مدتی دچار گرفتگی می‌شوند که موجب رشد جلبک‌ها می‌شود. آنچه در این میان لازم است، روشی ارزان و ساده برای تصفیه این پساب و تبدیل آن به آب آشامیدنی است.»
جلبک‌ها و ترکیبات آلی مشکل اصلی صنعت آب بوده و هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری به این صنعت تحمیل می‌کنند. اما این فناوری جدید توانسته مشکل جلبک‌زدن سطح غشاءها را مرتفع سازد. برای از بین بردن ترکیبات آلی نیز، باید غشاء را درون کوره قرار داد و در دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد آن‌ها را سوزاند. برخلاف غشاءهای معمولی، این غشاء‌ها در این دما دچار سوختگی نمی‌شوند.
وونگ، یکی از مؤسسان این شرکت، می‌گوید: «این غشاء علاوه بر تصفیه آب، می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز استفاده شود. در حال حاضر یک شرکت تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی برای استفاده از این فناوری اعلام آمادگی کرده است.» چندین شرکت چندملیتی در جنوب شرق آسیا نیز برای استفاده از این فناوری جدید اعلام آمادگی کرده‌اند. اخیراً شرکت نانوسان با یک شرکت اندونزیایی برای تصفیه ۱۰ هزار متر مکعب آب در هر روز قرارداد همکاری امضاء کرده است. در چین نیز این شرکت قراردادی برای تصفیه آب در گوانژو امضاء کرده است که در مدت ۵ سال می‌تواند ۳ میلیون دلار صرفه جویی برای چین به ارمغان بیاورد.