شناساگر گرافنی حساس و ارزان برای تشخیص امواج تراهرتز و مادون قرمز

محققان استرالیایی موفق به ساخت شناساگر نوری شدند که قادر به تشخیص سریع پرتوهای مادون قرمز نزدیک و تراهرتز است. این شناساگر گرافنی بسیار ارزان بوده و حساسیت بالایی دارد.

پژوهشگران دانشگاه موناش با همکاری محققانی از دانشگاه مریلند موفق به ساخت شناساگر نوری شدند که قادر به شناسایی مواد شیمیایی است و از آن می‌توان برای دید در شب استفاده کرد. در ساخت این شناساگر از گرافن استفاده شده است.
این شناساگر قادر است نور را در محدوده وسیعی از طول موج‌ها شناسایی کند همچنین امواج تراهرتز، بین مادون قرمز و ماکروویو، که شناسایی آن توسط شناساگرهای حساس فعلی بسیار دشوار است توسط این شناساگر جدید قابل تشخیص است.
مایکل فوهرر از محققان این پروژه می‌گوید: «توسعه این شناساگر می‌تواند منجر به ساخت شناساگرهای نوری جدیدی شود که قادر به رصد زیر سطح اجسام است. ما در این پروژه شناساگری ساختیم که می‌تواند فرکانس‌های مادون قرمز نزدیک تا تراهرتز را شناسایی کند. شناسایی این طول موج‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد به طوری در ساخت دستگاه‌های تشخیص مواد شیمیایی و دوربین‌های دید در شب، کاربرد دارند. همچنین از آن می‌توان برای ساخت اسکنرهای امنیتی در فرودگاه‌ها استفاده کرد.»
فناوری‌های فعلی در حوزه شناسایی طول موج‌های تراهرتز بسیار محدود بوده و کاربرد وسیعی ندارند؛ دلیل این امر آن است که در تمام شناساگرهای ساخته شده تا کنون، باید شناساگر در دمای بسیار پایین قرار داده شود تا حساسیت لازم را داشته باشد. شناساگرهایی که در دمای اتاق کار می‌کنند بسیار بزرگ، کـُند و گرانقیمت هستند.
این در حالی است که این شناساگر جدید می‌تواند در دمای اتاق کار کند و حساسیت بالایی نیز دارد. زمان پاسخ‌دهی این شناساگر بسیار کوتاه است. پژوهشگران این پروژه معتقداند که به دلیل قیمت تمام شده پایین این شناساگر می‌توان از آن در ساخت دوربین‌های مادون قرمز و دوربین‌های دید در شب ارزان قیمت استفاده کرد.