نشست خبری هفتمین جشنواره فناوری نانو برگزار شد

نشست خبری هفتمین جشنواره فناوری نانو با حضور دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و جمعی از خبرنگاران صبح روز پنج‌شنبه ۱۰مهر در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سرکار، در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره به خبرنگاران گفت: «هفتمین جشنواره نانو که از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شامل بخش‌های مختلفی چون، تجهیزات پیشرفته در حوزه نانو، سلامت و بهداشت، کشاورزی، ساختمان، آب و محیط‌ زیست، مواد اولیه نانویی و پلیمر و کامپوزیت است.»
وی ادامه داد: «شرکت‌‌هایی نانویی در بخش‌های مختلف نام‌برده در این جشنواره محصولاتشان را که وارد بازار شده در نمایشگاه عرضه خواهند داشت. طبقه اول سالن خلیج فارس محل استقرار این شرکت‌ها در هفتمین جشنواره نانو است.»

حضور ۲۲ محصول نمونه اولیه جهت جذب سرمایه‌گذار در هفتمین جشنواره نانو
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: «بخش پروتوتایپ و یا نمونه اولیه که دومین سال فعالیت خود را در این نمایشگاه خواهد داشت یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره نانو است. در این بخش از ۲۴۰ نمونه‌ای که پیش از این ارزیابی شده‌اند، ۲۲ طرح نهایی انتخاب شده و به منظور جذب سرمایه‌گذار، در نمایشگاه عرضه می شوند.»
به گفته دکتر سرکار، از ۱۲ طرحی که در جشنواره سال گذشته در بخش پروتوتایپ شرکت داشته‌اند، دو طرح سرمایه‌گذار جذب کرده و در حال حاضر وارد بازار شده‌اند.
دبیر ستاد نانو در خصوص هدف و اهمیت بخش پروتوتایپ گفت: «بسیاری از نمونه‌های آزمایشگاهی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از مرحله آزمایشگاهی فراتر نمی‌روند. هدف از ساخت نمونه اولیه این نمونه‌های آزمایشگاهی و ارائه آنها در جشنواره نانو ارتباط دهی فناوران  به مجموعه‌های صنعتی و سرمایه گذاری است.»
به گفته دبیر ستاد فناوری نانو، این ستاد همانند سال‌ گذشته تا سقف سیصد میلیون تومان برای طرح‌هایی که قابلیت‌های لازم برای ورود به بازار را داشته باشد سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این جلسه از مسئولین کشور خواست که در راستای آشنایی با توانمندی‌های کشور در حوزه نانو از هفتمین جشنواره نانو دیدن کنند.

دکتر سرکار در ادامه خاطر نشان کرد: «ایران در حال حاضر در تولید علم نانو رتبه هفتم جهان را دارد، بسیاری از مسئولان می‌پندارند که ما در فاز تولید علم مانده‌ایم در حالی که چنین نبوده و در بخش تولید فناوری و تجاری‌سازی نیز تا حدی جلو رفته‌ایم که البته در این زمینه نیازمند  کارها و فعالیت‌های اساسی‌تری هستیم.»

دبیر ستاد نانو در خصوص دیگر بخش‌های جشنواره هفتم افزود: «بخش دانش‌آموزی و دانشجویی، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مجلات نانو نیز در این جشنواره مانند دوره‌های قبل حضور داشته و دستاوردهای دانش‌آموزان و دانشجویان نمایش داده می‌شود.»

برگزاری کمپ آسیایی فناوری نانو(ANC) در ایران

دکتر سرکار در خصوص برگزاری کمپ آسیایی فناوری نانو نیز خاطرنشان کرد: «کمپ آسیایی فناوری نانو ۱۷ مهرماه با حضور جوانانی از کشورهای ژاپن، تایوان، مالزی، اندونزی، کره‌ جنوبی، چین، تایلند، نیوزلند و سنگاپور در ایران آغاز و تا ۲۳ مهر ادامه دارد.»
به گفته دبیر ستاد نانو هدف از برگزاری کمپ آسیایی نانو که پیش از این نیز در کشورهای ژاپن، اندونزی، تایوان و مالزی برگزار شده است، آشنایی و تعامل جوانان فعال حوزه نانو و شروع همکاری‌های مشترک است.
از جمله برنامه‌های این کمپ می‌توان به بازدید از نمایشگاه نانو، حضور در مجمع اقتصاد نانو، حضور در کارگاه‌های علمی و تخصصی و توانمندسازی شرکت‌کنندگان در زمینه سرمایه‌گذاری فناوری اشاره داشت.

دکتر سرکار در ادامه به یک برنامه دیگر ستاد نانو اشاره کرد و افزود: «در
روزهای ۱۹ و ۲۰مهرماه، مجمع بین‌المللی نانو نیز برگزار خواهد شد که در
واقع در این رویداد فضای اقتصاد سرمایه‌گذاری فناوری برای شرکت‌های فعال در
حوزه نانو و سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود.»

گفتنی است طبق گفته دبیر
ستاد توسعه فناوری نانو، مراسم معرفی برترین‌های نانو (برترین‌‌های
دانشگاهی، مراکز رشد، شرکت‌ها، محصولات و رسانه‌های حوزه نانو) نیز عصر روز
۱۹ مهرماه در محل برگزاری مجمع اقتصاد نانو برگزار می‌شود.

گفتنی است، جشنواره فناوری نانو ۱۴ تا ۱۷ مهر در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران- سالن خلیج فارس برگزار می‌شود.