استفاده از نانوپوشش فلزی برای کاهش عوارض جراحی‌های پروتز

محققان موفق به ساخت پوششی حاوی نانوساختارهای لوله‌ای شدند که می‌تواند مانع از التهاب بخش جراحی شده در بیمارانی که قطعه‌ای در بدن آن ها کاشته شده، شود. این گروه در حال آزمایش این پوشش روی حیوانات آزمایشگاهی هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه پوششی شدند که می‌تواند خطر التهاب بافت‌ها در اثر کاشت قطعات را به حداقل برساند.
یکی از مشکلات پزشکان در جراحی‌های مربوط به ایمپلیمنت‌های عروقی، التهاب‌ است که منجر به تنگ شدن و گاهی انسداد رگ‌ها می‌شود. دلیل این امر، واکنش بدن در مقابل وارد شدن یک جسم خارجی است که منجر به افزایش تولید سلول‌های اندوتلیال می‌شود. این سلول‌ها به سطح قطعه کاشته شده می‌چسبند.
تنگی رگ‌ها زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عروقی VSMCs تکثیر کرده و مقدار زیادی پروتئین بین سلولی ترشح می‌کنند. با این کار مسیر حرکت خون محدود می‌شود. انسداد رگ‌ها نیز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های اندوتلیال تکثیر می‌شوند.
برای حل این مشکل می‌توان از داروهای ضد رشد سلول‌های VSMCs استفاده کرد اما این کار منجر به کند شدن فرآیند ترمیم رگ‌ها شده و البته فرآیند انسداد را نیز به تعویق می‌اندازد. حالت ایده‌آل این است که حرکت سلول‌های اندوتلیال کـُند نشده اما رشد سلول‌های VSMCs متوقف شود.
یک تیم تحقیقاتی به رهبری تجال دسای از دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از پوشش حاوی نانوساختارهای تیتانیوم و نیکل (نیتینول) که لوله‌ای شکل هستند، موفق به ارائه راهکاری برای رفع این مشکل شده‌اند. نیتینول ماده‌ای است که در ادوات زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و دارای تاییده FDA است. قطعات ساخته شده با نیتینول کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و در مقابل پیچ‌خوردن مقاومت می‌کند.
دسای می‌گوید: «پوشش‌های لوله‌ای که ما تولید کردیم به گونه‌ای عمل می‌کند که به سلول‌های اندوتلیال اجازه حرکت داده و در عین حال سرعت تکثیر سلول‌های VSMCs را کاهش می‌دهد، بنابراین مشکل انسداد رگ‌ها رخ نمی‌دهد. این پوشش، روند ترشح پروتئین‌های ماتریکس بین‌سلولی را محدود می‌کند.»
پژوهشگران این پروژه نتایج یافته‌های خود را نشریه Nano Lett منتشر کرده و امیدوارند که این یافته آن‌ها بتواند مشکلات بیماران را بدون نیاز به مصرف دارو کاهش دهد.
لازم به ذکر است که این گروه تحقیقاتی در حال آزمایش این پوشش نانولوله‌ای در حیوانات هستند.