گزارشی از حضور نهادهای ترویجی در هفتمین جشنواره فناوری نانو

در هفتمین جشنواره فناوری نانو ۱۳ نهاد ترویجی در غرفه نهادهای ترویجی به ارائه دستاوردهای پژوهشی و خدمات آموزشی و معرفی فعالیت‌های خود می‌پردازند.

نهادهای ترویجی فناوری نانو حاضر در جشنواره، خدمات ترویجی و آموزشی متعددی از جمله برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی در زمینه فناوری نانو،‌ آماده‌سازی دانشجویان و دانش‌آموزان جهت المپیاد دانش‌آموزی و مسابقه فناوری نانو را ارائه می‌نماید. برخی از این نهادهای ترویجی نتایج فعالیت‌های پژوهشی و دستاوردهای خود را نیز به نمایش گذاشته‌اند.
شرکت رهپویان ماورای علم و اندیشه یکی از نهادهای ترویجی فناوری نانو است که در هفتمین نمایشگاه فناوری نانو دستاوردهای پژوهشی خود نظیر دستگاه تشخیص بیماری هیدروسفالی و نانوفیبرهای پلیمری به روش الکترواسپینیگ را ارایه کرده است.
 دستگاه تشخیص بیماری هیدروسفالی (بیماری که در اثر خروج مایع مغزی ایجاد می‌شود) دستگاهی دستی و کم حجم است. این دستگاه همچنین توانایی تشخیص بیماری‌هایی چون خون ریزی‌های داخلی و خارجی را نیز دارد.
 
موسسه پژوهشگران جوان نیز در این جشنواره دستاوردهای خود نظیر،‌ ایروژل سیلیکا (جهت استفاده در صنایع مختلف نظیر رنگ،‌ هوا فضا و …)، نانو سیلیکا (به عنوان ماده پوزولانی پرکننده در سازه‌های بتنی و ترکیب سیمان ‌و…)،‌ نانو اکسید مس و نانوپودر مس (قابل استفاده در حسگرها،‌ کاتالیست‌ها، نیمه رساناها و …) و همچنین کوره رسوب شیمیایی بخار را ارایه کرده‌اند.
مرکز نانوفناوری شهید چمران استان مرکزی، نانو لکه‌بر ساخته شده توسط پژوهشگران این مرکز را در IRANNANO2014 ارائه کرده است.
مرکز نانوفناوری شهید چمران تهران نیز با حضور در بخش نهاد‌های ترویجی هفتمین جشنواره نانو به معرفی فعالیت‌های ترویجی خود می‌پردازد.
 مرکز نانوفناوری شهید چمران استان زنجان، شرکت صنعت گستران، پژوهشکده نانوفناوری بسیج دانشجویی استان گیلان، انجمن نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا – ورامین، انجمن معدن دانشگاه علمی کاربردی آباده، انجمن نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت الله آملی و انجمن علمی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی، از دیگر نهادهای شرکت‌کننده در بخش‌ نهادهای ترویجی هفتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو هستند.