گزارشی از حضور مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی در جشنواره هفتم

در هفتمین جشنواره فناوری نانو مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی نیز حضور پیدا کرده و به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند.

گروه فتونیک و شیمی دانشگاه یزد در این جشنواره محصولات پژوهشی نظیر نانومواد مورد استفاده در فتونیک و بیوفتونیک،‌ نانوذرات در اکسید تیتانیوم در اندازه‌های مختلف،‌ فوتوالکترودهای حساس شده به نقاط کوانتومی ZnS-cdS- PdS-SnS  با ضخامت مختلف،‌ محلول‌های کلوئیدی کارمیوم تلوراید و نانوذرات نقره را به نمایش گذاشته‌اند.

دانشگاه صنعتی شریف نیز با حضور در Irannano 2014،‌ سلول‌های خورشیدی I-V،‌ دستگاه اندازه‌گیری سطح فرمی و بار تجمع‌یافته،‌ بتن فوق مقاوم الیافی نانوفناوری شده (قابل استفاده در پل‌ها،‌ تونل‌ها،‌ سازه‌های دریایی و …)،‌ رنگدانه‌های نانوساختار (جهت استفاده در تولید کاشی‌های مرغوب‌تر) و حسگرهای نانو ساختار تشخیص فساد مواد غذایی ساخته شده توسط پژوهشگران این مرکز را معرفی می‌نماید.

چند مرکز دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نمایشگاه با حضور در یک غرفه دستاوردهای پژوهشی خود را معرفی می‌نمایید. از جمله دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به دستگاه الکتروپایرولیز جهت لایه نشانی بدون خلا،‌ دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ و نانوموادی چون،‌ گرافن و تیتانیوم اشاره کرد.

جهاد دانشگاهی خواجه نصیر نیز شیشه‌های هوشمند ساخته شده در این مرکز، با قابلیت استفاده در مصارف خانگی،‌ اداری و بیمارستانی را ارائه نموده است.

گفتنی است مرکز پژوهشی علوم و فناوری نانو دانشگاه تهران نیز در هفتمین جشنواره دستگاه جداسازی گازی غشایی و محاسبه توزیع اندازه حفرات سطح غشا، دستگاه BET (جهت تعیین سطح ویژه نانو مواد) و حسگر گاز شهری (با قابلیت شناسایی گازهای سمی در محیط آزمایشگاه،‌ شناسایی نشت گاز شهری در منازل) را عرضه کره است.

پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نمایشگاه در بخش مراکز پژوهشی حضور پیدا کرده است. گرافن نانومتخلخل سنتز شده در این پژوهشگاه که به صورت پایلوت در حال حاضر تولید می‌شود جهت حذف لکه‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر نانومواد ساخته شده در این پژوهشگاه می‌توان به نانوسیلیس‌های کروی و نانو کربن با ساختار متخلخل با کاربرد جذب گازها و مایعات اشاره داشت.

لازم به ذکر است مرکز پژوهش متالورژی رازی نیز با حضور در هفتمین جشنواره فناوری نانو به معرفی این مرکز و فعالیت‌های آن می‌پردازد.

گفتنی است،‌ دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی اصفهان،‌ دانشگاه الزهرا،‌ دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین پژوهشکده مواد و انرژی، پژوهشکده مواد و زیست‌مواد، پژوهشکده شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز با حضور در این جشنواره به ارایه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان و محققان خود می‌پردازند.