دو جزء کلیدی در راستای واقعی شدن اقتصاد فناوری نانو لازم است

اولین پنل مجمع اقتصاد فناوری نانو با عنوان «رسوخ فناوری نانو در صنعت» با حضور دکتر رضا باقری، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف، دکتر منطقی، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، دکتر فریدی مجیدی، مدیر عامل شرکت فناوران نانو مقیاس و مهندس گودرزی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ در سالن مولانای مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این پنل دکتر باقری به سخنرانی پرداخت. وی در خصوص شکل‌گیری یک اقتصاد واقعی پیرامون صنعت نانو افزود: «واقعی شدن اقتصاد و بازار برای فناوری نانو نیازمند دو جزء کلیدی «درخواست و کشش بازار»  و «کارآفرینی که بتواند نیاز و تقاضای بازار را پوشش دهد» است.

وی با تاکید بر ضروری بودن داشتن دانش بازار و توان تعامل با شرکت‌ها و صنایع بزرگ برای رشد کسب و کارهای کوچک در دنیای امروز افزود: «با آزادتر کردن بازارها برای شرکت‌های کوچک بایستی به رشد بیشتر این شرکت‌ها و نهایتا تبدیل شدن این شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ و درآمدزا کمک نمود.»

به گفته مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف، بایستی نیازهای واقعی که کشش بازار و دسترسی نزدیکی به بازار دارند در حوزه فناوری نانو شناخته شوند و بر روی آنها سرمایه گذاری صحیح صورت گیرد.

دکتر باقری در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: «صنایع بزرگ اگر تنها ۱۰ درصد زمانی را که صرف چگونگی دریافت وام و یا تسهیلات دیگر می‌کنند، صرف چگونگی ورود و استفاده فناوری‌های نوین وارتقاء صنعت خود نمایند، می‌توانند به ارزش افزوده بالایی در صنعت خود دست یابند.

دکتر منطقی:
ستاد توسعه فناوری نانو یکی از موفق‌ترین نهادهای علم و فناوری کشور است.

دکتر منطقی به عنوان سخنران دوم پنل «رسوخ فناوری نانو در صنعت» در سه محور با عنوان‌های «معرفی ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان یک مدل و سازمان موق در حوزه فناوری‌های نوین»، « بیان سیاست‌های این ستاد در برنامه ۱۰ساله اول‌» و «ارائه راهکارهایی جهت رسوخ فناوری نانو در صنعت نانو» به سخنرانی پرداخت.

دکتر منطقی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری نانو یکی از موفق‌ترین نهادهای علم و فناوری کشور است افزود: «ارتقای رتبه ایران در عرصه‌های بین‌المللی، تدوین سند توسعه فناوری نانو به عنوان یک سند توسعه و نه صرفا به عنوان یک بیانیه، تداوم فعالیت‌های ستاد با تغییر دولت‌ها و تغییر رویکردهای سیاسی و کسب موفقیت‌های متعدد، از دلایلی است که می‌توان بیان کرد که ستاد توسعه فناوری نانو یکی از موفق‌ترین سازمان‌های علمی کشور است.

وی ادامه داد: «هسته مرکزی ستاد توسعه فناوری نانو متشکل از افراد ممتاز این حوزه بوده و توسعه اصولی این فناوری شناخت صحیح مدیران از حوزه فناوری نانو است و همچنین با توجه به نبود زیرساخت‌های اصولی توسعه فناوری‌های نوین، شبکه‌سازی ستاد توسعه فناوری نانو در کشور گام بسیار موثری در توسعه این فناوری در کشور بوده است.»

دکتر منطقی در خصوص تجاری سازی فناوری نانو و ورود این فناوری به صنایع بزرگ خاطر نشان کرد: «ستاد توسعه فناوری نانو برای رسوخ فناوری نانو در صنعت نیز برنامه‌های مناسبی داشته که از جمله آنها می‌توان به هماهنگی شرکت‌های کارگزار برای معرفی فناوری‌های داخلی به شرکت‌های بزرگ و فعال صنعتی، اجرای مسابقه‌ای صنعتی تحت عنوان ساخت نمونه اولیه برای معرفی توان متخصصان داخلی به سرمایه‌گذاران و صنعتگران، ترویج صنعتی در صنایع منتخب اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «برای ورود به صنایع باید ابتدا نیازهای صنایع کلیدی شناسایی شود. در چند سال اخیر فناوری نانو وارد برخی از صنایع کلیدی کشور شده است که از جمله آنها صنعت دارو و صنعت نفت است.»

به گفته دکتر منطقی فناوری‌های نوین بایستی جهت رسوخ هرچه بیشتر در صنعت به صنایع استراتژیک از جمله هوافضا، نفت، پتروشیمی و خودرو ورود پیدا کنند.

دکتر فریدی مجیدی، مدیرعامل شرکت فناوران نانو مقیاس به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این پنل به سخنرانی پرداخت.
دکتر فریدی مجیدی در بخش نخست سخنرانی خود به بیان تاریخچه‌ای از شرکت فناوران نانو مقیاس پرداخت و افزود: «شرکت فناوران نانو مقیاس حدود ۱۰ سال است که تاسیس شده و بر روی سیستم‌های الکترواسپینیگ کار کرده و محصولات مختلفی در این حوزه را توانسته روانه بازار کند. همچنین با طراحی و ساخت فیلترهای نانویی و همکاری با شرکت بهران فیلتر توانستیم دستگاه‌های صنعتی را توسط این مجموعه طراحی، تولید و نهایتا وارد صنعت فیلترسازی کشور نماییم.

مهندس گودرزی معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ نیز به عنوان سخنران آخر در این پنل به سخنرانی پرداخت.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ در بخش نخست سخنرانی خود به بیان جایگاه نوآوری باز در سه شرکت برتر، P& G ،unolever و general mill پرداخت.
مهندس گودرزی در بخش دوم سخنرانی خود به معرفی گروه صنعتی گلرنگ پرداخت و افزود: «گروه صنعتی گلرنگ در ۱۱ حوزه صنعتی از جمله شوینده، غذایی، بهداشتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ساختمان، فرهنگ و سینما، نفت و گاز ورود پیدا کرده است و چشم انداز و هدف نهایی این گروه صنعتی رسیدن به ۵۰۰ شرکت برتر دنیا است.»

گفتنی است در پایان این پنل پرسش و پاسخ در راستای موضوع پنل انجام شد.