خودتمیز‌شوندگی در پارچه‌های گرانبها با نانوالیاف معدنی

محققان هنگ‌کنگی موفق شدند با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم آناتاز در الیاف ترمه، خاصیت خودتمیز شوندگی در این پارچه ایجاد کنند. برای از بین رفتن لکه‌ها باید نور خورشید به صورت مستقیم به پارچه بتابد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه سیتی موفق به تولید ترمه‌ای با قابلیت خودتمیز شوندگی شدند که قادر است انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید تأمین کند. الیاف این ترمه‌ حاوی ذرات بسیار کوچکی است که می‌تواند باکتری‌ها، آلودگی‌ها و حتی لکه‌های باقی مانده از قهوه و نوشابه را از بین ببرد.
ولید داود استادیار رشته محیط زیست و انرژی دانشگاه سیتی می‌گوید: «با استفاده از این فناوری، تابش ۲۴ ساعته نور خورشید می‌تواند لکه‌های نوشابه و قهوه را در ترمه از بین ببرد.»
در پوشش‌های مورد استفاده در این پروژه از نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم آناتاز به عنوان فتوکاتالیست استفاده شده است. این ذرات به نخ متصل شده و در نهایت با استفاده از این الیاف، ترمه بافته می‌شود. این اولین باری است که یک فناوری برای پاکیزه نگه‌داشتن ترمه ارائه می‌شود؛ پارچه‌ای که تمیز کردن آن بسیار پرهزینه است.
داود می‌گوید: «نرم نگه‌داشتن ترمه و در عین حال ممانعت از آسیب دیدن الیاف ظریف آن از گزند عوامل شوینده و اکسیدکننده کاری چالش برانگیز است.»
این فناوری در صورت تجاری‌سازی، هزینه تولید ترمه را تنها یک تا یک‌و‌نیم درصد افزایش می‌دهد. شستشو و تمیزکردن به صورت خشک، هیچ تأثیری روی الیاف پوشش نمی‌گذارد و آن‌ها را نمی‌زداید.
تامی سیو یوک لین، مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه شرکتTAL ، می‌گوید: «براساس قوانین آمریکا دی‌اکسید تیتانیوم آناتاز از دسته مواد خطرناک نبوده و محدودیتی برای استفاده از آن الزام نشده است.»
شرکت TAL یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده لباس در هنگ‌کنگ است که بخشی از بازار آمریکا را نیز در دست دارد. این شرکت وارد مذاکره با دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ شده‌است تا فناوری مشابهی را در اختیار بگیرد. داود می‌گوید: «فکر می‌کنم ۲۴ ساعت تابش برای از بین بردن لکه‌ها زمان زیادی است، ما ۲۴ ساعت تابش مستمر آفتاب در یک روز نداریم بنابراین باید بهبودهایی روی این پروژه انجام شود.»