نانوذراتی برای از بین بردن باکتری‌ها بدون ایجاد مقاومت دارویی

محققان نانوذرات عامل‌داری تولید کردند که می‌تواند باکتری‌های بیماری‌زا را بدون ایجاد مقاومت دارویی از بین ببرد.

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست نشان دادند که نانوذرات عامل‌دار شده طلا می‌تواند برای مبارزه با عوامل بیماری‌زای مقاوم در برابر دارو مورد استفاده قرار گیرد. این نانوذرات در عین این که غیرسمی هستند، می‌توانند باکتری‌های جرمی مثبت و جرمی منفی را از بین ببرند. این نانوذرات، حتی بعد از ۲۰ نسل، موجب بروز مقاومت دارویی در باکتری‌ها نمی‌شوند.
باکتری‌های مقاوم در برابر دارو یک تهدید بزرگ برای سلامتی انسان محسوب می‌شوند. یکی از شناخته‌ شده‌ترین این باکتری‌ها، MRSA است که شایع‌ترین عامل عفونت در بیمارستان‌ها محسوب می‌شود.
این نانوذرات به چند دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند: اول این که ابعاد آن‌ها تقریباً هم اندازه زیست‌مولکول‌ها و سلول باکتری استو دیگر این که می‌توانند به مواد آنتی‌بیوتیک افزوده شوند و به دلیل نسبت حجم به سطح بالا، می‌توانند لیگندهای بسیاری را یدک کنند؛ بنابراین بهترین گزینه برای برهمکنش با باکتری‌ها هستند.
یک گروه تحقیقاتی به رهبری وینس روتلو، موفق به سنتز نانوذرات طلای دارای لیگندهای آلی دارای خواص ضدمیکروبی شده‌است. این گروه تحقیقاتی نانوذرات سنتز شده را روی عوامل بیماری‌زا آزمایش کرده و دریافتند که آنها می‌توانند باکتری‌های مختلفی نظیر MRSA را از بین ببرند. مهمترین دستاورد این گروه آن است که این نانوذرات در صورت استفاده هیچ مقاومت دارویی را در بیمار ایجاد نمی‌کنند حتی زمانی که روی ۲۰ نسل مختلف از باکتری‌ها اعمال شود. این که این ذرات برای پستان‌داران بی‌خطر است یک خبر خوب محسوب می‌شود.
محققان برای عامل‌دار کردن این نانوذرات، لیگندهای آلی را به سادگی به این نانوذرات متصل کردند. نتایج یافته‌های این گروه نشان داد که اگر این نانوذرات به نمونه حاوی باکتری ایکولا اضافه شود، بعد از یک شب، تکثیر باکتری متوقف می‌شود. این درحالی است که غلظت نانوذرات مورد استفاده تنها در حد نانومولار است.
این گروه تحقیقاتی، نانوذرات طلای آبگریز را روی ۵ عامل بیماری‌زا از خانواده ایکولا آزمایش کردند؛ باکتری‌هایی که در مقابل دارو مقاومت نشان می‌دهند. نتایج نشان داد که رشد هر ۵ نوع باکتری متوقف می‌شود.
نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.