نانوذرات آلیاژی، مناسب برای صنعت هوافضا

پژوهشگران برزیلی با همتایان مکزیکی خود، آلیاژ نانوذره‌ای ساختند که پس از تغییر شکل دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این گروه از این آلیاژ برای ساخت حسگری استفاده کرده و عملکرد حسگر را مورد مطالعه قرار دادند.

اخیرا همکاری مشترک سه دانشگاه برزیلی و مکزیکی منجر به ساخت نانوذرات آلیاژی جدید شده که به‌صورت ویژه برای استفاده در صنعت هوافضا مناسب است. این نانوذرات از ترکیب نیکل و تیتانیوم تشکیل شده که خواص گرمایی و الکتریکی ویژه‌ای دارند.
محققان دانشگاه فدرال و دانشگاه کامپین در برزیل با همکاری پژوهشگران دانشگاه نوو‌لئن مکزیک آلیاژ نیکل-تیتانیومی ساختند که دارای حافظه شکلی بوده به‌طوری که بعد از تغییر شکل دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این گروه تحقیقاتی از این نانوذرات در حسگرهایی استفاده کرده و بعد از انجام تست‌هایی دریافتند که خواص گرمایی و الکتریکی حسگر بهبود چشمگیری یافته است.
این نانوذرات برای ساخت ادوات حساس به گرما مورد استفاده قرار گرفت، در این دستگاه‌ها انرژی الکتریکی به دستگاه منتقل شد بدون این که سیستم بیش از حد داغ شود. زمانی که دما به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد، حسگر حاوی نانوذرات عبور جریان را متوقف کرده و دستگاه وارد مرحله رکود می‌شود. بعد از دقایقی، با خنک شدن دستگاه این حسگر مجددا اجازه عبور جریان را داده و دستگاه فعال می‌شود.
روش ساخت این آلیاژ بسیار ویژه است به‌طوری که محققان در آن فلز تیتانیم را در خلاء ذوب کرده، سپس با اکسیژن ترکیب می‌شود. این روش اصولا پرهزینه است اما محققان به دنبال کاهش هزینه‌های آن هستند. در کنار تولید نانوذرات برای حسگری، هدف دیگری نیز در این پروژه وجود داشت، محققان قصد داشتند تا منابع انسانی در سطح بالا تربیت کنند، نیروهایی که بتوانند در حوزه آلیاژهای متالورژی با حافظه تصویری و فناوری‌نانو کار کنند. همچنین تلاش شد تا زیرساخت‌های فناوری در هر دو کشور بهبود یابد.
این گروه تحقیقاتی برای بررسی اثربخشی این نانوذرات، دستگاه ویژه‌ای را مورد استفاده قرار دادند. در این دستگاه حسگرها میان دو رشته سیم قرار گرفته و نیروی الکتریکی به آن اعمال شده و قطع می‌شود. با این کار محققان دریافتند که چقدر زمان نیاز است تا این آلیاژ به شکل اولیه خود بازگردد.