اصلاح نانوذرات دارویی برای افزایش نفوذ در پوست

محققان انگلیسی با تغییر در شکل، پوشش و شیمی سطح نانوذرات طلا، قدرت نفوذ آن‌هابه پوست را افزایش داده و موفق به کنترل نفوذ آن به پوست شدند. با این کار می‌توان نانوحامل‌های دارویی کاراتر طراحی کرد.

پژوهشگران دانشگاه ساوتمپتون موفق به ارائه روشی برای افزایش توانایی نفوذ نانوذرات به درون پوست شدند. این کار می‌تواند برای رهاسازی دارو از طریق پوست مفید باشد.
یکی از مشکلات تولید حاملین دارویی مبتنی بر نانوذرات این است که کنترل زیادی روی نفوذ نانوذرات به درون پوست نیست. بنابراین، نمی‌توان قوانین مشخصی برای رهاکردن دارو از طریق پوست ارائه کرد. برای حل این مشکل پژوهشگران، بار سطحی، شکل و گروه‌های عاملی را روی نانوذرات طلا به گونه‌ای تغییر دادند که بتوان نانوذرات را از میان پوست عبور داد.
آنتونیو کاناراس از محققان این پروژه می‌گوید: «با ساخت نانوذراتی که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مختلف هستند و با آزمون آن‌ها روی پوست می‌توان نانوذرات دارای بار مثبت را دو تا شش برابر مؤثرتر از میان پوست عبور داد. زمانی که این نانوذرات با یک لایه پپتید پوشش داده شوند، آنگاه مقدار نفوذ، ده‌ها برابر افزایش می‌یابد. همچنین تغییر با شکل آن‌ها (مثلاً با دیمر شدن)، نانوذرات را می‌توان به بخش‌های عمیق‌تر پوست هدایت کرد.»
دانستن این موضوع که چه چیز‌هایی موجب افزایش نفوذ نانوذرات می‌شود، اهمیت زیادی دارد زیرا می‌توان با علم به این شاخص‌ها، مانع نفوذ نانوذرات سمی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی به پوست ‌شد.
کاناراس می‌گوید: «ما قصد داریم تا از این یافته‌ها برای طراحی نانوداروها استفاده کنیم. ما در انجام این پروژه از بخش صنعت کمک گرفته و با سازمان‌های دولتی همکاری کرده‌ایم.»
نتایج این پژوهش در نشریه Small منتشر شده‌است.