نتایج موفقیت آمیز نانوداروی کاهش کلسترول بد خون

محققان نانوپپتیدی ساختند که می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. مصرف ۱۰ هفته‌ای این نانودارو موجب کاهش ۴۰ درصدی کلسترول و کاهش ۵۰ درصدی ابعاد گرفتگی رگ‌ها در موش‌ها شده است.

پژوهشگران مؤسسه تحقیقات اسکریپس موفق به ساخت مولکولی شدند که می‌تواند رفتاری شبیه به کلسترول خوب در بدن داشته باشد. نتایج آزمون‌های انجام شده روی مدل‌های جانوری نشان می‌دهد که این مولکول می‌تواند گرفتگی شریان‌ها را کاهش دهد. این نتایج نشان می‌دهد که استفاده دو هفته‌ای از این ماده موجب بهبود کلسترول خون می‌شود.
محققان این پروژه معتقداند که این ماده برای درمان بیمارانی که دچار مشکل تجمع پلاکت در خون هستند مفید است. رضا غدیری از محققان این پروژه می‌گوید: «گرفتگی شریان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است. این پژوهش گام بزرگی به سوی درمان بالینی این بیماری است.»
برای حل این مشکل باید کلسترول لیپوپروتئینی با دانسیته پایین (LDL) که به کلسترول بد موسوم است، از بدن زدوده شود. افزایش سطح کلسترول بد موجب تجمع پلاکت‌ها در خون می‌شود. از سوی دیگر لیپوپروتئین‌های با دانسیته بالا (HDL) که به کلسترول خوب شهرت دارند می‌توانند اثرات محافظتی داشته باشند. کلسترول خوب مانند یک تاکسی عمل می‌کند به نحوی که موجب انتقال کلسترول از خون به کبد می‌شود.
این گروه تحقیقاتی نانوپپتیدهایی با ساختاری شبیه بازو طراحی کرده‌اند که می‌تواند کلسترول‌ها و چربی‌ها را محاط کند. سپس کلسترول بد محاط شده به کبد منتقل شده و در آنجا تجزیه می‌شود.
این گروه تحقیقاتی ابتدا این دارو را وارد آب کرده و از این راه، آن را وارد بدن موش کردند. البته محققان انتظار داشتند سیستم گوارشی موش، این دارو را تجزیه کند اما در کمال شگفتی، دارو به طور سالم وارد گردش خون موش شد. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که بعد از گذشت۱۰ هفته از مصرف این دارو، ۴۰ درصد کلسترول بد خون موش‌ها کاهش یافته و ۵۰ درصد نیز ابعاد گرفتگی‌های موجود در رگ‌های قلب موش‌ کاهش یافته است.
روش‌های درمانی متعددی برای درمان کلسترول بالا وجود دارد که بیشتر آن‌ها مبتنی بر روش‌های تزریقی هستند. اما این روش به صورت خوراکی است. بعد از ۱۰ هفته، هیچ نشانی از التهاب در رگ‌های خوبی بیمار دیده نشد.
نتایج این پژوهش در نشریه Journal of Lipid Research منتشر شده است.