ساخت دستگاه کروماتوگرافی نانومقیاسی برای تشخیص طبی

محققان دستگاه کروماتوگرافی نانومقیاسی ساخته‌اند که می‌تواند مقادیر بسیار کم از ترکیبات خطرناک را در بازدم بیمار شناسایی کند.

پژوهشگران دانشگاه تگزاس با استفاده از حمایت مالی ۴۰۰ هزار دلاری بنیاد ملی علوم، موفق به ساخت نانوابزاری برای آنالیز ترکیبات موجود در بازدم شدند. آلیس سان و همکارانش یک دستگاه کروماتوگرافی نانومقیاس ساختند که قادر است ترکیبات خطرناک را در بازدم بیمار و همچنین در هوای اتاق شناسایی کند.
سان می‌گوید: «این حسگر می‌تواند صدها نوع گاز مختلف را از یک نمونه جداسازی و شناسایی کند. برخی دستگاه‌های کروماتوگرافی با ابعاد بزرگ در جداسازی و شناسایی بعضی ترکیبات با محدودیت روبرو هستند.»
خسرو بهبهانی از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «هر چند این روش برای جداسازی گازهای موجود در بازدم طراحی شده است اما می‌توان آن را به گونه‌ای تغییر داد که امکان آنالیز گازها در اماکن عمومی نظیر مترو را نیز داشته باشد. با این کار می‌توان سلامت هوا را در فضاهایی نظیر هواپیما و خودروهای حمل و نقل عمومی تضمین کرد.»
این دستگاه امکان استفاده در حوزه ایمنی و محیط زیست را داراست. برای مثال می‌توان دریافت که آیا مواد حساسیت‌زا و سمی در محیط وجود دارند یا خیر؟
آتش‌نشان‌ها نیز می‌توانند از این نانوابزار برای شناسایی گازهای مشتعل کننده آتش در یک محیط استفاده کنند. بخش‌های بازرسی می‌توانند وجود مواد منفجره را در بار یا همراه مسافران شناسایی کنند.
ژو از محققان این پروژه می‌گوید: «این یک موضوع بسیار داغ در پزشکی شخصی است. هر کس می‌تواند براساس نیازهای پزشکی خود، از این ابزار استفاده کند. از انجایی که حساسیت این دستگاه بسیار بالا است، می‌توان مقادیر بسیار کم از گازها را با استفاده از آن شناسایی کرد.»
سان معتقد است که این دستگاه می‌تواند به گونه‌ای تغییر کند که قادر به شناسایی ترکیباتی باشد که تنها در بازدم بیماران دیابتی وجود دارد. در واقع می‌توان بدون نیاز به گرفتن آزمایش خون، میزان قند بیمار را تعیین کرد.