افزایش دوام دندان‌های کاشته شده در لثه با نانوکامپوزیت گرافنی

دو شرکت بریتانیایی با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی و ساخت نانوکامپوزیت گرافنی نموده‌اند. این نانوکامپوزیت قرار است برای ساخت دندان‌های قابل کاشت در لثه استفاده شود.

شرکت تو‌دی‌تک (۲DTech) با همکاری شرکت اوودنتال (Evodental) اقدام به طراحی و ساخت نانوکامپوزیت پلیمری مبتنی بر گرافن نموده‌اند. این دو شرکت برای این کار، از حمایت مالی ۱۵۰ هزار پوندی شرکت اینوویت یوکی (InnovateUK) استفاده نموده‌اند. هدف اصلی این پروژه یک ساله، یافتن کامپوزیتی مقاوم مبتنی بر گرافن برای استفاده در کاشت دندان است به طوری که بتواند دوام زیادی داشته باشد.
صنعت دندان‌پزشکی به دنبال مواد مقاوم‌تر برای استفاده در پروتز دندان است، موادی که بتواند مقاومت بالایی در برابر شرایط پرفشار دندان‌ها داشته باشد. از سوی دیگر، سازندگان باید مطمئن باشند که این مواد موجب اثرات منفی بر بافت‌های آلی دهان نمی‌شود. تاکنون ترکیبات مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما بیشتر آن‌ها در کوتاه مدت دچار شکستگی شده یا واکنش آلرژی‌زا ایجاد نموده‌اند. بنابراین، برای استفاده در دهان مناسب نبوده‌اند.
پلی‌اتر‌اترکتون (PEEK) ماده‌ای است که برای ساخت ادوات کاشتنی در بدن استفاده می‌شود. این ماده به دلیل زیست‌سازگاری با بافت‌های بدن، موجب عکس‌العملی از سوی بدن نشده و درصورت ترکیب شدن با گرافن می‌تواند برای مصارف دندان‌پزشکی مناسب باشد. تجربه شرکت تودی‌‌تک در حوزه تولید و تعیین مشخصات گرافن و همچنین تجربه شرکت اوودنتال در حوزه دندان‌پزشکی موجب شده تا همکاری آن‌ها بتواند نانوپلاکت‌های گرافنی را با PEEK ادغام نماید. مسئولان این دو شرکت امیدوارند که ترکیب گرافن با این پلیمر موجب تولید نانوکامپوزیتی مستحکم برای مصارف دندان‌پزشکی شود.
پلیمر تقویت شده با گرافن می‌تواند مشکلات و نقص‌های ترکیبات مورد استفاده در پروتز دندان را رفع نماید. با این کار دوام ادوات به کار رفته در کاشت دندان افزایش یافته و تعداد جراحی‌های مورد نیاز برای ترمیم دندان کاهش می‌یابد. گرافن از نقطه نظر زیستی دارای طبیعت خنثی بوده و در عین حال شفاف است بنابراین ظاهر دندان‌ها را تغییر نمی‌دهد.
دندان‌های کاشته شده در لثه باید شرایط خاص دهان را تحمل نمایند. دمای نسبتاً بالا، رطوبت و سایش حاصل از مسواک زدن شرایط سختی را برای این دندان‌ها فراهم می‌نماید که احتمال آسیب مکانیکی آن‌ها را افزایش می‌دهد.