نانوابزاری با حساسیت بالا برای شناسایی ایبولا

شرکت انکون مدیکال (Ancon Medical) موفق به دریافت حمایت مالی ۱۰ میلیون دلاری از بنیاد بیل‌گیتس برای توسعه فناوری‌ای شده‌است که با استفاده از آن می‌توان مانع از گسترش بیماری‌های عفونی شد. این شرکت قرار است از این حمایت مالی برای ساخت دستگاهی مبتنی بر نانو ذرات اقدام نماید که امکان شناسایی بیماری‌های مختلف را داراست.

یکی از اهداف این پروژه، ارائه روشی برای شناسایی بیماری ایبولاست. وسلی بیکر، مدیرعامل شرکت آنکون می‌گوید: «این دستگاه می‌تواند در مقابله با ویروس ایبولا هم کار شناسایی و هم کنترل شیوع بیماری را انجام دهد. ترس و وحشت نمی‌تواند مردم آسیب‌پذیر را در مقابل این ویروس مصون نماید اما این فناوری جدید قادر استاین کار را انجام دهد.»
با این حمایت مالی، شرکت آنکون می‌تواند این فناوری جدید را کوچک‌سازی نموده و آن را برای استفاده در فضاهای مختلف نظیر فرودگاه‌ها آماده نماید. این دستگاه می‌تواند وجود بیماری را در افراد تشخیص داده و مانع از گسترش آن شود. دایره عملکرد این دستگاه تنها به ویروس ایبولا محدود نشده و می‌تواند ویروس‌ها و بیماری‌هایی نظیر سرطان را شناسایی کند.
نمونه اولیه دستگاه که توسط این شرکت ساخته شده به اندازه یک چمدان است که قرار است با تحقیقات بیشتر ابعاد آن به اندازه یک تُـستر کوچک شده و به یک نمایشگر لمسی مجهز شود.
فناوری مورد استفاده در این دستگاه بسیار شبیه به کروماتوگرافی گازی بسیار سریع است که نمونه آزمایشی را شکسته و ترکیبات آن را آزمایش می‌نماید. دستگاه‌های کروماتوگرافی بزرگی که در حال حاضر در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود نیاز به ساعت‌ها و بلکه چندین روز زمان برای ارائه نتیجه دارند اما این دستگاه جدید در مدت ۱۵ دقیقه نتیجه را ارائه می‌دهد. این شرکت امیدوار است که با تحقیقات بیشتر بتواند زمان انجام آزمون را به سه دقیقه و حتی کمتر کاهش دهد.
این دستگاه حساس‌ترین ابزاری است که تاکنون برای این کار شناخته شده‌است. فناوری‌های مشابه نیازمند به ترکیبی حاوی هزاران مولکول از ماده موردنظر است تا امکان شناسایی آن فراهم شود. این در حالی است که در این دستگاه تنها یک مولکول قابل تشخیص است.