تجاری‌سازی نانومواد سلولزی، موانع و راهکارها

سازمان خدمات جنگل‌داری آمریکا در راستای افزایش بهره‌وری از جنگل‌ها و منابع طبیعی به دنبال تجاری‌سازی نانومواد سلولزی است. در این راستا گزارشی منتشر شده که در آن مسیر ایجاد بازار و تجاری‌سازی این نانومواد تشریح شده‌است.

سازمان خدمات جنگل‌داری آمریکا گزارشی منتشر کرده که در آن مسیر تجاری‌سازی نانومواد سلولزی زیست‌تخریب‌پذیر از درختان تشریح شده‌است. نانومواد سلولزی، ترکیباتی کوچک و طبیعی هستند که واحد سازنده برخی محصولات تجاری است. تجاری‌سازی این مواد می‌تواند هزاران فرصت شغلی را در آمریکا ایجاد نموده و همچنین به حفظ منابع طبیعی این کشور کمک کند.
تام تیدوال از مدیران این سازمان می‌گوید: «این گزارش یک گام مهم دیگر در مسیر تجاری‌سازی ترکیبات سلولزی است. نانومواد سلولزی می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد نموده و به بهبود کیفیت محصولات فعلی کمک کند. ما قصد داریم تا در مورد منافع استفاده از این نانومواد، برای عموم مردم اطلاع‌رسانی نماییم.»
این گزارش که با عنوان Cellulose Nanomaterials – A Path towards Commercialization منتشر شده ماحصل کارگاهی است که اوایل امسال توسط برخی متخصصان این حوزه برگزار شد. در این کارگاه، تلاش شده بود تا آموزش‌هایی در حوزه تجاری‌سازی نانوموادسلولزی و همچنین کاربردهای آن ارائه شود.
نانومواد سلولزی دارای پتانسیل بالایی در ایجاد ارزش افزوده به محصولات الکترونیکی، غذا، ساختمان، انرژی، سلامت، خودروسازی، هوافضا و صنایع دفاعی است. این مواد به دلیل زیست‌سازگار بودن جاذبه‌های زیادی دارند و همچنین استحکام بالا، سبکی و سختی آن موجب شده تا به شدت مورد توجه قرار گیرند. ایجاد بازار، اولین گام در مسیر تجاری‌سازی نانومواد سلولزی است.
موفقیت تجاری‌سازی این مواد برای دولت آمریکا بسیار مهم است زیرا منابع طبیعی این کشور محدود بوده و لازم است تا از مواد باقی‌مانده از فرآیند پردازش چوب، استفاده شود. در واقع باید بتوان خرده‌های چوب را به ماده‌ای با ارزش افزوده بالاتر نظیر نانوسلولز تبدیل کرد. با این کار، هم صنعت و هم محیط‌زیست از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.
کارگاهی که پیش از این برگزار شده بود به بررسی فرصت‌های تجاری‌سازی، موانع موجود و نقش تحقیق و توسعه در تجاری‌سازی نانومواد سلولزی پرداخته بود. هدف دولت آمریکا، استفاده بیشتر از منابع طبیعی و جنگل‌ها است تا بتوان این منابع را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کرد.