نانوابزار شناسایی اختلاف ساختاری ژن‌ها، برنده نوآوری برتر سال۲۰۱۴

یک نانوابزار شناسایی اختلاف ساختاری ژن‌ها به‌عنوان یکی از ۱۰ نوآوری برتر سال ۲۰۱۴ شناخته شد. این دستگاه با استفاده آرایه‌های حاوی نانوکانال به بررسی بازهای DNA می‌پردازد.

IrysChip™ V2، محصول شرکت بیونانو ژنومیکس (BioNano Genomics) به‌عنوان یکی از ۱۰ نوآوری برتر سال ۲۰۱۴ شناخته شد. این فناوری جدید برای شناسایی اختلاف ساختاری در ژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اریک هولملین مدیرعامل شرکت بیونانو می‌گوید: «تغییر یا حرکت در ژن بسیار رایج است. بخش بزرگی از ژنوم می‌تواند جابه‌جا شده، معکوس شده یا تغییرآرایش دهد. اما این تغییرات ساختاری را نمی‌توان به سادگی شناسایی نمود. IrysChip™ V2 می‌تواند همه نوع تغییر ساختاری را با یک آرایه شناسایی نماید بدون این که نیاز به دانش قبلی درباره آن باشد.»
امروزه برای شناسایی و درمان برخی از بیماری‌ها لازم است تا تغییرات ساختاری ژن‌ها شناسایی شود. این تغییرات نقش بسیار مهمی در درک فرآیندهای کشاورزی دارند. تغییرات ساختار شامل وارد شدن، پاک شدن، معکوس شدن، تکرار شدن و انتقال ژن به نقطه دیگر از ژنوم است.
هولملین می‌گوید: «ما از این که فناوری IrysChip™ V2 به‌عنوان یکی از ۱۰ نوآوری برتر سال ۲۰۱۴ شناخته شده‌است بسیار خوشحالیم. پیش از این که این فناوری ارائه شود، هیچ روشی برای مطالعه اختلافات ساختاری وجود نداشت. اما در حال حاضر با این فناوری می‌توان الگوهای زیستی مختلفی را شناسایی نمود؛ الگوهایی که برای ساخت دارو یا شناسایی بیماری اهمیت زیادی دارند.»
۵ برنده اول این رقابت، نوآوری‌هایی در حوزه ژنوم بودند که شامل فناوری‌هایی در بخش ساخت ابزار، توالی‌سنجی و شناسایی اختلافات ساختاری هستند.
IrysChip™ V2 ابزاری برای شناسایی اختلافات ژنتیکی است که به‌صورت خودکار این فرآیند را انجام می‌دهد. این دستگاه رومیزی، از یک تراشه ویژه بهره‌ می‌برد که با استفاده از آرایه‌‌ای حاوی نانوکانال‌ به بررسی DNA می‌پردازد. در این روش از قطعه قطعه کردن DNA یا تکثیر آن استفاده نمی‌شود. با این ابزار امکان خواندن بازها از چند صد کیلوباز تا چند مگاباز وجود دارد.
شرکت بیونانو که دفتر آن در ساندیگو است، در حوزه ساخت ادوات برای علوم زیستی فعالیت دارد.