فاز دوم آزمون بالینی نانوواکسن ضد بیماری تنفسی

شرکت نوواواکس (Novavax) برای فاز دوم آزمون بالینی نانوواکسن ضد بیماری RSV ثبت نام کرده است. تجاری‌سازی این نانوواکسن می‌تواند کودکان زیادی را که در اثر ابتلا به این ویروس دچار مشکل تنفسی می‌شوند، نجات دهد.

نوواواکس (Novavax)، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارویی، اخیراً اقدام به توسعه و تجاری‌سازی واکسن مبتنی بر نانوذرات کرده است. این شرکت اعلام کرد که برای فاز دوم آزمون بالینی واکسن RSV (ویروسی که موجب مشکلات تنفسی می‌شود. این ویروس عامل برونشیت و ذات‌الریه است) ثبت نام کرده است. قرار است این واکسن روی زنان بارداری که در سه ماهه سوم بارداری هستند مورد استفاده قرار گیرد.
هدف از این مطالعه، ارزیابی ایمنی این نانوواکسن در زنان باردار است. همچنین قرار است ایمنی این واکسن روی نوزادان بررسی شده و سطح آنتی‌بادی RSV در شش ماه و یک سال بعد از تولد در این کودکان ارزیابی شود.
استان ارک، مدیرعامل شرکت نوواواکس، می‌گوید: «آغاز این آزمون، رویدادی مهم برای شرکت نوواواکس و کل صنعت واکسن‌سازی است. توانمندی ما در اجرای این فاز می‌تواند اعتبار این فناوری جدید را نشان دهد.»
در این پژوهش که ۵۰ زن باردار سالم برای آن ثبت نام کرده‌اند، انتخاب داوطبین به صورت تصادفی انجام می‌شود. داوطلبین ۱۲۰ میکروگرم از این واکسن را دریافت کرده و سپس غلظت آنتی‌بادی RSV در آن‌‌ها قبل و بعد از زایمان اندازه‌گیری می‌شود. در حین زایمان مقداری از خون جفت، برداشته شده تا برای تعیین غلظت آنتی‌بادی RSV مورد استفاده قرار گیرد. بعد از گذشت شش ماه از تولد، نمونه‌ای از سرم خون کودک گرفته می‌شود تا اندازه‌گیری آنتی‌بادی روی آن انجام گیرد، این کار برای سنجش نیمه‌عمر آنتی‌بادی در بدن انجام می‌شود. همچنین یکسال‌ بعد از تولد، کودک برای ارزیابی شرایط ایمنی این واکسن مورد معاینه قرار می‌گیرد.
گریگ گلین، از محققان این شرکت، می‌گوید: «تیم تحقیقاتی نوواواکس که به دنبال بهبود سلامت نوزادن است، این آزمون بالینی را گامی مهم در این مسیر می‌داند. RSV یکی از عوامل مرگ و میر کودکان در جهان به شمار می‌رود. ما معتقدیم که این واکسن در طول بارداری می‌تواند وضعیت سلامت نوزادان را بعد از تولد بهبود دهد.»
سالانه بیش از ۱۶۰ هزار کودک در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند و ۳٫۴ میلیون کودک برای ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند.