الکترود نانوسیم نقره جایگزین فیلم‌های اکسید قلع ایندیم

شرکت آرمور (Armor) با استفاده از فناوری نانوسیم نقره شرکت کامبریوس تکنولوژیز (Cambrios Technologies Corporation) موفق به ارائه الکترودی شفاف برای پیل‌های خورشیدی شده است. این الکترود جایگزینی ارزان قیمت و انعطاف‌پذیر برای اکسید قلع ایندیم است.

شرکت آرمور (Armor)، یکی از تولیدکنندگان جوهر برای صنعت چاپ، اخیراً با همکاری شرکت کامبریوس تکنولوژیز (Cambrios Technologies Corporation) اقدام به ارائه روشی برای تولید انبوه پیل‌های فتوولتائیک آلی کرده است. کامبریوس در حوزه تولید ترکیبات مبتنی بر نانوسیم نقره فعالیت دارد. شرکت آرمور از نانوسیم‌های نقره شرکت کامبریوس که با نام تجاری ClearOhm® ارائه می‌شود به عنوان الکترود در ساخت ماژول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر استفاده کرده است.
فناوری ادوات فتوولتائیک آلی در حال رسیدن به مرحله بلوغ خود است. اما یکی از موانع اصلی برای تولید انبوه و مقرون به صرفه این ادوات، الکترودهای شفاف اکسید قلع ایندیم است. اکسید قلع ایندیم یک ماده شکننده و گرانقیمت است که بدون سرمایه‌گذاری هنگفت نمی‌توان آن را به تولید انبوه رساند.
فرانچسکو بارو، از مدیران بازاریابی شرکت آرمور، می‌گوید: «یافتن گزینه‌ای مناسب به عنوان الکترود شفاف برای ادوات فتوولتائیک آلی که بتواند جایگزین اکسید قلع ایندیم شود اولین اولویت شرکت آرمور است. با دستاورد اخیر ما که با استفاده از الکترودهای ClearOhm بدست آمده، امکان ارائه فرآیندی برای تولید انبوه ادوات فتوولتائیک آلی فراهم شده است. ما همچنین به دنبال برقراری چنین ارتباطاتی با دیگر شرکت‌ها به منظور توسعه فناوری فتوولتائیک هستیم.»
رائول گوپتا، از مدیران بخش کسب و کار کامبریوس، می‌گوید: «از رسیدن به چنین دستاوردی با همکاری شرکت آرمور بسیار خوشحالیم. بعد از وارد شدن ClearOhm در بازار حسگرهای لمسی، اکنون این محصول آماده تولید انبوه است. ClearOhm شرایط را برای تولید پیل‌های خورشیدی متفاوت فراهم کرده است.»
این دو شرکت با همکاری یکدیگر موفق به ارائه فرآیند رول به رول برای تولید الکترودهای شفاف شده‌اند. الکترودهای مبتنی بر نانوسیم نقره نه تنها رسانایی و هدایت الکتریکی بالایی دارند بلکه موجب می‌شوند تا پیل‌های خورشیدی کاملاً انعطاف‌پذیر شده و به اشکال مختلف در آیند.