تولید نانوحامل داروی ضد سرطان با استفاده از لایه های گرافنی

پژوهشگران موفق به ساخت نانوحاملی از جنس گرافن شدند که می‌تواند دو داروی ضدسرطان را درون تومور سرطانی رهاسازی کند. نتایج آزمون‌های انجام شده روی موش‌ها کاملاً موفقیت آمیز بوده است.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ارائه روشی برای رهاسازی داروای ضد سرطان شده است. در این روش از لایه‌های گرافنی استفاده شده به طوری که می‌توان دو دارو ضدسرطان را به سلول‌های سرطانی وارد کرد، این روش شباهت زیادی به قالیچه پرنده دارد و نسبت به روش‌هایی که در آن یکی از این داروها به تنها استفاده شده، اثربخشی بیشتری خواهد داشت. این گروه تحقیقات نانوحامل جدید خود را روی موش‌ها آزموده‌اند و درصدد انجام آزمون‌های بالینی برای مبارزه با سرطان ریه هستند.
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در کنار این یافته‌های خود دریافته‌اند که پروتئین ترایل (TRAIL) می‌تواند به عنوان مولکول فعال به سطح سلول‌های سرطانی متصل شود، چیزی که پیش از این در جایی گزارش نشده است.
در این پروژه محققان دو داروی ترایل و دوکسوروبیسین را روی لایه‌های گرافن قرار دادند. ترایل زمانی مؤثر است که به سطح بیرونی غشاء سلول سرطانی متصل شود در حالی که دوکسوروبیسین در صورت وارد شدن به هسته اثربخش خواهد بود. محققان قصد داشتند تا هر یک از این داروها را در جای مناسب خود رهاسازی کنند. برای این منظور دوکسوروبیسین به صورت فیزیکی و ترایل با استفاده از یک زنجیره پپتیدی به ورق گرافنی متصل شد.
ژن گو از محققان این پروژه می‌گوید: «این ورق‌های گرافنی غنی از دارو وارد جریان خون شده و همانند فرش‌های پرنده نانومقیاس در سیستم گردش خون به حرکت در می‌آیند.»
در صورت وجود تومور سرطانی این نانوحامل وارد تومور می شود و ترایل را به گیرنده‌های سطح تومور متصل می‌کند. به دلیل وجود برخی آنزیم‌ها در سطح سلول سرطانی، گرافن حاوی دوکسوروبیسین جذب سلول سرطانی می‌شود. قالیچه پرنده بلعیده شده توسط سلول، به دلیل وجود محیط سرطانی دچار تغییر ساختاری شده و دوکسوروبیسین از گرافن جدا می‌شود، در نتیجه فرآیند مرگ این سلول‌ها کلید می‌خورد. نتایج اولیه آزمایش شده روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده و شرایط را برای آزمون‌های بالینی هموار می‌کند.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Furin-Mediated Sequential Delivery of Anticancer Cytokine and Small-Molecule Drug Shuttled by Graphene در نشریه Advanced Materials منتشر کرده‌اند.