تولید ارزان قیمت لایه الکترولومینسانس روی سطوح انحناء‌دار

محققان آلمانی با استفاده از نانوذرات سولفید روی موفق به ساخت لایه نشردهنده نور شدند. این لایه‌ نشر دهنده می‌تواند روی سطوح انحناء‌دار ایجاد شود. یکی از مزیت‌های این روش، هزینه پایین فرآیند تولید است.

پژوهشگران مؤسسه مواد لایبنیتز روش جدیدی برای ایجاد الکترولومینسانس روی سطوح صاف و انحناء‌دار ارائه کردند. در این روش، لایه نشر دهنده نور و قطعات آن با استفاده از روش شیمی‌تر ایجاد می‌شود.
دیودهای نشر نور (LED) ادوات جدیدی هستند که از یک لامپ برای تولید نور استفاده می‌کنند. این در حالی است که در نشردهنده‌های نور نیمه‌هادی آلی (OLED) از لایه‌های نازک برای این کار استفاده می‌شود. تولید این لایه‌ها بسیار پرهزینه بوده و کارایی و طول عمر کمی دارند.
الکترولومینسانس یکی از ادوات پیشرفته تولید نور است. در این روش نانوذراتی موسوم به فسفر در یک میدان الکتریکی برانگیخته شده و نور تولید می‌شود. محققان آلمانی مؤسسه لایبنیتز موفق به ارائه روشی شدند که می‌توان با هزینه کم این لایه‌های نازک نشر دهنده نور را روی سطوح انحناء‌دار بزرگ ایجاد کرد. 
پیتر ویلیام اولیوریا، از مدیران این پروژه می‌گوید: «برای تولید این لایه‌ها، دمای زیر ۲۰۰ درجه سانتیگراد لازم است، این بدان معناست که زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر مختلفی را می‌توان در این فرآیند به کار برد. با این روش جدید می‌توان سطوح لومینسانس را با قیمت پایین و در ابعاد بزرگ تولید کرد.»
واحد لومینوس از دو لایه رسانای الکتریکی تشکیل شده که میان ذرات نشر دهنده نور قرار گرفته است. این دولایه در اطراف یک لایه دی‌الکتریک به صورت ساندویچی قرار داده شده است. حداقل یکی از لایه‌ها باید شفاف باشد. به دلیل وجود یک لایه عایق، انرژی جذب شده با کارایی بالایی به نور تبدیل شده و به میزان قابل توجهی از گرمای تولید شده کاسته می‌شود. در این پروژه محققان از نانوذرات سولفید روی عامل‌دار به عنوان فسفر استفاده کردند. از مس و منگنز نیز برای تقویت فسفرها استفاده شده است.
نور الکترولومینسانس از ولتاژ ۲۳۰ ولت بدست می‌آید؛ بنابراین نیاز به ترانس، خازن یا سوئیچ خاصی برای تغییر ولتاژ نیست. این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی عامل‌دار کردن بیشتر فسفرها کار می‌کنند تا با افزودن عوامل تقویت کننده دیگر بتوانند تابش را در این لایه‌ها بهبود دهند.
نتایج این پژوهش در نمایشگاه نانوتک ۲۰۱۵ ژاپن ارائه شد.