نانوابزاری در خدمت بازپرسان ویژه قتل عمد

شرکت پارابون نانولبز (Parabon NanoLabs) نانوابزاری ساخته است که می‌تواند از روی توالی‌سنجی دی‌ان‌ای، اطلاعاتی درباره ظاهر افراد ارائه کند. این ابزار اخیرا برای حل مشکل یک پرونده جنایی مورد استفاده قرار گرفته است.

چهار سال از قتل مادر و فرزندی در کارولینای جنوبی می‌گذرد و در طول این مدت، پرونده این قتل‌ روی میز پلیس ایالتی به صورت گره‌ای باز نشده، باقی ‌مانده بود. اخیراً با استفاده از نانوابزاری که شرکت پارابون نانولبز (Parabon NanoLabs) تولید کرده، اطلاعات ارزشمندی درباره چهره و فیزیک بدنی قاتل بدست آمده است. این اطلاعات با استفاده از آنالیز دی‌ان‌ای و با روشی موسوم به فنوتایپ دی‌ان‌ای (DNA phenotyping) بدست می‌آید.
چهار سال قبل، یک زن ۲۵ ساله به همراه دختر ۳ ساله‌اش به طرز مرموزی به قتل می‌رسند. پلیس از بیش از ۲۰۰ نفر در این باره بازجویی می‌کند و نمونه‌های دی‌ان‌ای ۱۵۰ نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرد اما هیچ نتیجه‌ای بدست نمی‌آید به طوری که آرام آرام این پرونده به صورت رازی سر به مـُهر روانه بایگانی پلیس می‌شود.اما خدمت جدید شرکت نانولبز که با استفاده از فناوری موسوم به SnapshotTM ارائه می‌شود، روزنه‌های امید برای مأموران پیگیر این پرونده ایجاد کرد. این فناوری با حمایت مالی وزارت دفاع آمریکا، چهارسال قبل توسط شرکت نانولبز ارائه شد که تفاوت‌های بارزی با روش‌های رایج آنالیز دی‌ان‌ای دارد. در این فناوری از دی‌ان‌ای، استفاده‌ای کاملاً متفاوت می‌شود.
الن مک‌ری از مدیران شرکت نانولبز می‌گوید: «دی‌ان‌ای انسان اطلاعات ژنتیک زیادی دارد که از روی آن می‌توان شکل و فیزیک افراد را تا حد زیادی مشخص کرد. یک نسخه از این کدها در تمام سلول‌های بدن وجود دارد که می‌تواند منبع بسیار ارزشمندی برای مطالعه باشد. در روش‌های رایج آنالیز دی‌ان‌ای، از این ماده تنها برای شناسایی افراد استفاده می‌شود و هیچ اطلاعاتی درباره ظاهر افراد بدست نمی‌آید.»
این نانوابزار جدید می‌تواند کدهای ژنتیکی ویژه‌ای را در ژنوم انسان بازخوانی کند که حاوی اطلاعات مهمی از ظاهر افراد است. این دستگاه با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده کامپیوتری، نتایج بدست آمده را با نمونه‌های مرجع مختلف مقایسه کرده و این داده‌ها را تبدیل به ویژگی‌های فیزیکی می‌کند. این اطلاعات برای ترسیم چهره و ظاهر مظنونین بسیار مناسب هستند.
با این دستگاه، پرونده‌های جنایی از خطر بی‌نتیجه ماندن رهایی یافته و بازپرسان می‌توانند سرنخ‌های تازه‌ای از مظنون بدست آورند. کارل آلستون، پدر قربانی این قتل، می‌گوید: « من خوشحالم که این دستاورد جدید به روشن‌ شدن زوایای تاریک این پرونده کمک کرد.»