دستگاهی ارزان برای توالی‌سنجی سریع دی‌ان‌ای

پژوهشگران دانشگاه ایست‌آنجلیا با همکاری محققان پابلیک هلث‌انگلند موفق به ساخت ابزاری در اندازه‌های حافظه فلش شدند که می‌تواند توالی‌سنجی دی‌ان‌ای را انجام دهد. این دستگاه مبتنی بر نانوحفره، امکان تشخیص بیماری‌های عفونی را داراست.

محققان با استفاده از این فناوری جدید، اقدام به مطالعه مقاومت دارویی در باکتری مولد حصبه شدند. در این باکتری، یک سری ژن ویژه برای ایجاد مقاومت دارویی وجود دارد. در این پژوهش سعی شده تا دلایل ایجاد این مقاومت دارویی مورد مطالعه قرار گیرد. 
فناوری فعلی برای توالی‌سنجی دی‌ان‌ای، نیازمند دستگاه‌های گرانقیمت (در حدود ۵۰۰ هزار پوند) است. این دستگاه‌های پیچیده تنها در آزمایشگاه‌های ویژه یافت می‌شوند. پژوهشگران این پروژه، دستگاه‌ جدیدی موسوم به MinlON که توسط شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژی (Oxford Nanopore Technologies Ltd) ساخته شده‌است را مورد آزمایش قرار دادند. این دستگاه با استفاده از روش جدیدی که مبتنی بر تصویربرداری نوری نیست، می‌تواند توالی‌سنجی دی‌ان‌ای را انجام دهد. هزینه ساخت این دستگاه در حدود ۶۵۰ پوند است. این ابزار امکان توالی‌سنجی رشته‌های بلند دی‌ان‌ای را داراست؛ بنابراین می‌توان به مطالعه مقاومت دارویی در باکتری‌ها پرداخت.
محققان این پروژه با موفقیت اقدام به بررسی ژن‌های ایجاد کننده مقاومت دارویی در یک باکتری موسوم به Salmonella Typhi haplotype H58 شدند. در این پروژه، محققان نقطه‌ای در دی‌ان‌ای را که موجب مقاومت دارویی می‌شود یافتند. این دستگاه در مدت ۱۸ ساعت موفق به ارائه این نتایج شد. نتایج به‌دست آمده در این روش، کاملاً مشابه نتایج به‌دست آمده از روش‌های دیگر است. با این فناوری می‌توان به سرعت به مطالعه بیماری‌های عفونی مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک پرداخت.
جاستین اوگرادی از محققان این پروژه می‌گوید: «در رو‌ش‌های قبلی، این آنالیز به چند ماه زمان نیاز دارد، همچنین هزینه بالایی برای رسیدن به این نتایج باید پرداخت کرد. اما با این فناوری جدید زمان و هزینه کمتری لازم است. پزشکان و آزمایشگاه‌ها به زودی می‌توانند از این فناوری برای بررسی ژنتیکی و توالی‌سنجی دی‌ان‌ای استفاده کنند. فناوری MinlON می‌تواند امکان شناسایی و تشخیص عفونت‌ها را برای پزشکان فراهم کند. همچنین می‌توان مقاومت دارویی را در باکتری‌ها مطالعه کرد.»

نتایج این پژوهش در نشریه Nature Biotechnology منتشر شده‌است.